Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Trängsel i bilhyllan

Striden om bilentusiasterna hårdnar. Trots fallande upplagor och vikande annonsförsäljning lanseras nu tre nya titlar i motorsegmentet.


Publicerad 2010-06-09 07:41
Uppdaterad 2015-12-06 15:48

Ämnen i artikeln:

Albinsson Sjöberg

Dela artikeln:

De elva kommersiella biltidningar som mäts av TS tappade tillsammans 6 procent av upplagan förra året och 1 procent i räckvidd, enligt Orvesto Konsument.

Och samma titlar tappade under förra året 20 procent av bruttoförsäljningen, enligt Sifo reklammätningar. Under 2010 års första kvartal har försäljningen återhämtat sig något, men minskar ändå med totalt 7 procent jämfört med första kvartalet 2009.

Nu lanseras ytterligare tre biltidningar på den svenska marknaden. Albinsson & Sjöbergs Klassiska Lastbilar var från början var tänkt som en oneshot, men ska nu ges ut med sex nummer i år, i september kommer LRF Medias Heavy som är inriktad på de största bilarna och maskinerna, och nyligen släpptes första numret av brittiska Intersection, nischad på mode och fordon, i Sverige. Tidningen ges ut av IWMG.

Men trots att segmentet redan är så stort tror Karoline Olsson, printspecialist på Vizeum, att det finns plats för fler titlar – särskilt de hårt nischade som därmed inte nödvändigtvis konkurrerar om samma läsare.

– En läsare av mode-biltidningen Intersection kommer inte att tilltalas av Klassiska Lastbilar. Däremot så blir konkurrensen om att synas i tidningshyllorna stor eftersom där redan är trångt på temat bil, säger Karoline Olsson.

Intersections ansvarige utgivare Peter Jäderberg ser inte tidningen som en konkurrent till de etablerade biltidningarna:

– Vi är egentligen en designtidskrift med fokus på mode, fordon och livsstil. Vi hoppas snarare vara ett komplement på marknaden, säger han.

Intersections första nummer kom ut i butik i förra veckan. Av totalt 164 sidor är 14 annonser, vilket ger en packningsgrad på närmare 12 procent. Upplagan är på 20 000 exemplar, varav 8 000 går till ett samarbete med SAS.

Nästa nummer kommer i oktober och målet är att ge ut fyra nummer nästa år.

– Just nu ser det bra ut, men vi får se först hur tidningen tas emot, säger Peter Jäderberg.

Heavy siktar på att nå en upplaga i nivå med Intersection, det vill säga 20 000 exemplar. Chefredaktören Kenneth Fransson hoppas att tidningen ska nå en större målgrupp än systertitlarna Boggi och Traktor Power som har en räckvidd på 32 000 respektive 74 000 läsare, enligt senaste Orvesto Konsument.

– Med inriktningen på riktigt stora maskiner och fordon så är Heavy bredare än Boggi och Traktor Power, säger Kenneth Fransson.

Till att börja med ska Heavy enbart finansieras av lösnummerförsäljning och annonser. LRF Media har nu börjat presentera den nya tidningsidén för potentiella annonsörer.

– De som varit trogna annonsörer i Traktor Power och Boggi är så klart lättast att övertyga. Annonsörerna vill ju helst se ett eller två nummer innan de bestämmer sig.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.