Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Toyota ströp reklamköpen – försäljningen rasar

Publicerad: 28 September 2011, 13:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:56

Trots nytt reklammanér lyckas Toyota inte vända den dåliga utvecklingen i Sverige. Hittills i år har nyförsäljningen rasat med nästan 30 procent, samtidigt som den totala bilförsäljningen ökar. Bara krisande Saab har haft en lika dålig utveckling.


Ämnen i artikeln:

VolkswagenToyotaSaabVolvoHyundai

Toyotas marknadsandel har minskat från 7,7 procent i augusti förra året till 5,4 procent i år.

En del av förklaringen till den minskade försäljningen är tsunamin i Japan i mars, som lett till förseningar i leveranserna.

Det säger Tomas von Hedenberg, marknadsdirektör på Toyota.

– Vi har även påverkats av ändrade förmånsregler för hybridbilar, vilket har skapat en hel del osäkerhet hos köparna.

Trots det nya reklammanéret som lanserades vid årsskiftet, har Toyotas reklamnärvaro minskat under året i förhållande till de största konkurrenterna.

Toyotas bruttomedieinvesteringar har minskat med 5 procent hittills i år, exklusive webben, enligt Sifo reklammätningar.

Samtidigt har Volkswagen, Volvo och Hyundai ökat sina medieköp med mellan 30 och 50 procent.

– Vi balanserar kommunikationen i relation till förväntad volym. Vår share of voice har minskat, men vi får positiv erinran på det vi gör, säger Tomas von Hedenberg, som räknar med att försäljningsstatistiken snart vänder uppåt igen.

– Vi har flera viktiga lanseringar under hösten och vintern. Osäkerheten kring hybridbilarna är borta vilket innebär att vi kan bli en spelare på allvar på företagsmarknaden.

Samtidigt som Toyotas försäljning rasar har den totala bilförsäljningen i Sverige ökat med 11 procent hittills i år, enligt Bil Sweden.

Mest ökar Hyundai. Försäljningen har ökat med en knapp tredjedel jämfört med augusti 2010. Detta efter att bilmärket i år genomfört en av sina största reklamsatsningar någonsin.

– Det är en bekräftelse på att vi har tänkt rätt när vi ökat mediebudgeten. Jag ser ett tydligt samband mellan medieköp och försäljning, säger marknadschefen Roland Bägén, och fortsätter:

– Försäljningen i branschen i snitt ökar ungefär lika mycket som de sammanlagda medieköpen har ökat.

Konkurshotade Saab har köpt medieutrymme för 26 miljoner kronor hittills i år, en minskning med 30 procent. Försäljningen har minskat med nästan lika mycket, 27 procent.

– Saabs eventuella konkurs kommer inte påverka utvecklingen för oss andra. Den stora flykten från Saab har redan skett vid det här laget, säger Tomas von Hedenberg.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev