Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Toyota rullar till Saatchi

Publicerad: 9 September 2009, 11:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Toyota, som redan förra året var på gång med ett byråbyte, hamnade till sist hos Saatchi & Saatchi.


Carlsberg, som tidigare hade reklamuppdragen hos olika byråer, valde under sommaren att ge Åkestam Holst förtroendet att hantera all reklam. Tidigare delade bland andra ANR BBDO, Saatchi & Saatchi och Grow på uppdraget. Det senaste halvåret har dock Carlsberg mer än halverat sina reklamköp och lade 59 miljoner kronor brutto i medier mellan januari och juni, enligt Sifo.

Carlsberg passade under sommaren också på att ta in Family Business, som ska jobba gentemot bar och restaurang, och Trigger, som action marketing-byrå. Just nu pågår även upphandlingen av event-, design- och pr-byrå.

Några av storannonsörerna som bytt byrå under kvartalet är Bredbandsbolaget, Toyota och Kappahl.

Redan i oktober förra året sade Toyota upp samarbetet med Swe, men i februari förlängdes samarbetet på grund av lågkonjunkturen. Strax före sommaren valde bilföretaget ändå att lägga uppdraget hos Saatchi & Saatchi. Trots minskade medieinvesteringar köpte Toyota medier för 64 miljoner kronor brutto under det första halvåret.

Bredbandsbolaget flyttade under kvartalet sitt konto från reklambyrån Familjen till Acne Advertising. I maj gick den första kampanjen upp som skulle flytta fokus från produkt till upplevelse. Under årets första halvår köpte Bredbandsbolaget medier för 52 miljoner kronor brutto.

– Vi kände att det var dags att ta Bredbandsbolaget ett steg vidare. Det har hänt så mycket under kort tid och marknaden rör sig så snabbt att vi tyckte att det var dags för ett nytt koncept, sade Anne Årneby, varumärkesdirektör på Telenor/Bredbandsbolaget, till Dagens Media i april.

Loka flyttade i maj sitt reklamuppdrag från Apans Planet till Peacock.

King förlorade i juni RFSU till Naked.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.