Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Toyota reste sig – nu är de störst i världen

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Toyota spöar både Mercedes och BMW i fråga om upplevd säkerhet – trots skenande bilar och krockkuddar som inte löser ut sig.– Toyota har en väldigt stark historia i botten, säger Jan Casserlöv, marknadschef på Toyota.


I Yougovs mätning – som presenteras härintill – placerar sig Toyota på en fjärdeplats i fråga om vilket varumärke som förknippas med ”säker”.

– Det stämmer väl med vad vi ser i våra egna mätningar, säger Jan Casserlö­v.

Toyota har dock inte saknat utmaningar på säkerhetsområdet. 2010 tvingades bolaget återkalla åtta miljoner bilar på grund av felande gaspedaler, ett problem som Toyota först försökte mörka.

Så sent som 2014 uppdagades fel på krockkuddarna och totalt 6,4 miljoner bilar återkallades.

– Alla tillverkare riskerar förr eller senare att råka ut för något sånt, säger Jan Casserlöv.

Vad tror du det beror på att Toyotas varumärke inte tog mer stryk än det gjorde?

– Vi är ett så starkt varumärke i grunden, alla är införstådda med vår kvalitet. Toyota har en historia av att vara ledande i att ta fram tekniska säkerhetslösningar.

Nu befinner sig er konkurrent Volkswagen mitt i bilbranschens kanske värsta skandal någonsin – hur tror du att frågan om fusk med utsläppstester kan påverka Toyota?

– Det finns ingen som helst anledning för mig att kommentera Volkswagens problem.

Efter historien med gaspedaler och krockkuddar bad Toyota om ursäkt och inledde arbetet med att återställa förtroendet, och kunde både 2013 och 2014 titulera sig världens största biltillverkare.

Hittills i år har Toyota sålt 13 189 bilar, enligt statistik från Bil Sweden, jämfört med 12 447 under samma period förra året.

Det gör Toyota till det tredje största bilmärket på den svenska marknaden.

– Vi är väldigt glada över tredjeplatsen, vi har ju ett väldigt brett modellprogram, och är i princip ensamma om ett riktigt modellprogram med hybridbilar, säger Jan Casserlöv.

Toyotas ökning av antalet sålda bilar, 5,4 procent, är dock betydligt mindre än ökningen för marknaden som helhet. Totalt har bilförsäljningen i år ökat med 11,5 procent.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.