Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Totalt dödläge om samsynen

Publicerad: 28 April 2010, 06:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer kan inte komma överens om mediebyråersättningarna.


Det samsynsdokument som mediebyråer och annonsörer undertecknade för tolv år sedan har spruckit. Sveriges Mediebyråer och Sveriges Annonsörer har under en längre tid försökt att komma överens om ett nytt dokument, som bland annat tar upp mediebyråersättningarna. Tv-kanalerna har redan lämnat modellen – och fler medieslag väntas följa efter.

– Men ett samsynsdokument måste grunda sig i en samsyn. Och samsyn råder inte i dag, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

Just nu debatteras frågan inte överhuvudtaget öppet, säger han. Mycket på grund av Konkurrensverket dom, som gick ut på att Sveriges Annonsörer inte får rekommendera procentsatser för mediebyråersättningar.

– Jag vet inte var alla mina medlemmar står i frågan. Det handlar ju trots allt om en halv miljard kronor, säger Anders Ericson.

Mycket pengar – men den viktigaste frågan är transparensen, menar annonsörerna.

– Det är absolut viktigast för oss. Man vill inte ha ett system med kickbacks för det gynnar ingen. Det är viktigt att mediebyrån är opartisk, säger Sara Brandt, vice vd på Cederroth. 

Sveriges Annonsörers ordförande Patrik Riese tror att det framför allt är de mindre annonsörerna som drabbas av bristande samsyn.

– Stora annonsörer har detta tydligt specificerat i avtal, men en mindre kanske inte har insyn i alla vinklar.

Borde man inte ta bort ersättningarna helt i sånt fall?

– Ja, kanske det. Det kanske har blivit förlegat och är bättre att hålla det enkelt.

Anders Ericson:

– Om vi säger att vi skrotar ersättningen, då vill vi ha motsvarande summa i sänkt mediepris.

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, är övertygad om att ett nytt samsynsdokument snart är undertecknat.

– Det handlar mer om formuleringar. Men jag kan hålla med Anders om att det inte förs någon öppen diskussion, säger han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.