Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Tonen är mästrande"

Publicerad: 25 Maj 2011, 06:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Ebba Horn på auditören Ebiquity säger att hon kan skriva under på i princip alla punkter i dokumentet. "Men jag vänder mig mot tonen i det", säger hon.


Ebba Horn, vd på Ebiquity, en auditbyrå knuten till Sveriges Annonsörer, medger att det finns problem i samband med pitcher.

– Vi brukar rekommendera kunderna att bara ställa de frågor som de verkligen vill ha och orkar läsa svaren till, säger hon.

Enligt flera mediebyråchefer blir det stort fokus på pris när en auditör medverkar i en pitch.

– Om man anlitar en auditör har man redan ett fokus på pris, då har man redan bestämt sig för vad som är viktigt. Annars gör man inte det, säger Ebba Horn.

Enligt Sveriges Annonsörers och Sveriges Mediebyråers rekommendationer ska en annonsör ersätta byråerna för pitcharbetet. Men det händer sällan eller aldrig.

– Det är oftast en inköpschef som håller i pitchen. Vi som auditör kan säga att det är praxis i vår bransch att de deltagande byråerna får ersättning, men det struntar de i. De upphandlar saker hela tiden och de betalar aldrig till de aktörer som medverkar, säger Ebba Horn.

Ebba Horn har sett Group M:s dokument och håller med om de flesta punkterna. Men hon vänder sig mot formuleringarna.

– Jag tycker att det hade varit ett bättre drag från Group M om man hade kallat dokumentet för rekommendationer. Då hade man kanske kunnat få med oss som underskrivare till och med och vi kunde gemensamt ha presenterat det för kunderna. Nu är tonen mästrande, säger hon.

Hon fortsätter:

– Jag tror att mediebyråerna ibland tror att vi auditörer är mycket mer inblandade än vi är. Vi tar inga beslut eller är ens med i diskussioner om beslut.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.