Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

TLC till Sverige

Publicerad: 10 November 2010, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Discovery Networks ger sig in i kampen om de kvinnliga tittarna med nya kanalen TLC – och lockar med ”barnförbjudet” på lördagar. Det blir medie-husets andra svenska reklamkanal.


När annonsmarknaden för tv är som hetast i Sverige passar Discovery Networks på att lansera en ny reklamkanal. Den 2 december, strax innan de stora tv-helgerna vid jul, är det premiär för svenska TLC med landsanpassat innehåll och svenska annonsörer. Det blir en bred underhållningskanal med allt från brott och karriär till mode och matlagning. Kanalen riktar sig till kvinnor i den kommersiellt heta målgruppen 25–49 år.

– TLC har ett unikt upplägg och innehåll för kvinnliga tittare. Den blir ett starkt komplement till vår manliga Discovery Channel, säger Jan Andreassen, chef för Discovery Networks Nordic.

Idén med en internationell lansering av TLC, som är en av USA:s större kvinnliga kanaler, kommer från Discovery i Norge. De ville bredda affären med en ny kvinnlig kanal och var först ut med norska TLC i mars. Nu finns kanalen i 29 länder. I vårt grannland har den en andel på omkring 1 procent i målgruppen.

– Målet är att ta en andel på minst 1 procent inom ett år även i Sverige. Vi kommer att ha en penetration på 40 procent från start och siktar på 50 procent nästa år, säger Jan Andreassen.

TLC ska finnas med i utvalda paket på alla tv-plattformar, utom Viasat, eftersom Discovery har ett exklusivitetsavtal med Canal Digital.

– Vår avsikt är att nå alla svenska kvinnor i målgruppen. Det finns ingen tydlig konkurrent, men TV4 har störst andel av de kvinnliga tittarna, säger Sara Ahdrian, program- och planeringsansvarig på Discovery Networks i Sverige.

Tablån har anpassats efter kvinnors tittande. De ser generellt sett mer på tv, framför allt mer på dagtid vardagar, något tidigare på kvällarna och oftare ensamma.

Veckodagarna får olika teman i TLC, till exempel ”barnförbjudet” på lördagar, som innebär gripande serier om sexualitet eller program om svåra ämnen som missbruk. Andra exempel är ”Brott & dramatik” och ”Familj & relationer”. Kanalen har störst tablåtryck klockan 20 till 22.

– Allt TLC sänder är från verkligheten, för livet är i sig underhållande. Programmen har handplockats ur vårt internationella program-bibliotek för den svenska marknaden, säger Sara Ahdrian.

TLC vänder sig till svenska annonsörer med en kvinnlig målgrupp. Kanalen ska först fintrimmas och marknadsförs inledningsvis bara i operatörernas egna kanaler. I början av nästa år slår Discovery på stora trumman med en egen bred reklamkampanj.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.