Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tjuvstartar julen

Publicerad: 10 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22

Julen är precis kring hörnet. I alla fall om man får tro annonsörerna.Dagens Medias reporter Madeleine Östlund listar fem julkampanjer som redan dragit igång.


H&M

Redan den 16 juli i år avslöjade klädjätten H&M att popdrottningen Katy Perry blir frontfigur för varumärket under årets julkampanj och ska synas i både en reklamfilm och i print. Avslöjandet skedde via teasers på H&M:s Instagramkonto. Fotografen Dan Jackson och svenske regissören Jonas Åkerlund ligger bakom kampanjen, som rullar över hela världen med start i november. Förra året frontades H&M:s julkampanj av Lady Gaga och Tony Bennett.

Santa Line

Stena Line julkuppar med hjälp av reklambyrån CP+B och byter från och med den 6 november till julafton namn till Santa Line. Kampanjen rullar främst i digitala medier, men rederiet låter även en av sina båtar prydas med det nya namnet på skrovet.

– Att byta namn är ett utmärkt sätt att uppmärksamma julen på ett nytänkande och annorlunda sätt, sade Stena Lines marknads- och försäljningschef för Sverige, Birgitta Wallström, om kampanjen.

Coca-Cola

Coca-Cola brukar slå på stort inför julen med mer eller mindre bombastiska reklamfilmer. I Sverige lanserade varumärket tillsammans med Sveriges Stadsmissioner redan i förra veckan en lokal julkampanj. Genom att registrera en kod, som finns i korkarna på Coca-Cola-flaskorna, på en kampanjsida bidrar konsumenterna till att utsatta människor får en måltid. Målet är att skänka 100 000 måltider till behövande i Sverige. För att kickstarta kampanjen skänker Coca-Cola 20 000 måltider.

Ikea

Redan i september drog Ikea igång en pr-offensiv för att kommunicera årets julsortiment.

En mängd inredningsbloggar och inredningstidningar hakade snabbt på och berättade om moderna julstjärnor, röd-vita dukar och julgrans­mattor med inbyggd led-belysning. Redan i slutet av oktober öppnade årets julshoppar på varu­husen.

Water Aid

Välgörenhetsorganisationen tar hjälp av bland andra ”Bron”-stjärnan Sofia Helin för att önska svenskarna en arg jul. Syftet är att skapa uppmärksamhet kring det faktum att över 650 miljoner människor lever utan tillgång till rent vatten. ”Alla kändisar som är med kommer att spela in varsin kortfilm där de hälsar arg jul och uppmanar andra att använda sin ilska över situationen till att göra något konstruktivt”, sade Petter Gustafsson, kommunikatör på Water Aid, tidigare till Dagens Media.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.