Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tittandet på tablå-tv ökar 2015

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 14 Januari 2016, 09:29

Tittarraset har stoppats.Förra året tvingades tv-kanalerna se hela 310 000 personer helt överge linjär-tv.I år är siffran nära noll.


I en lång rad artiklar har Dagens Media tidigare berättat om hur linjär-tv-tittarna flytt, och istället migrerat till olika digitala plattformar.

Förra året minskade den genomsnittliga tittartiden med hela 12 minuter, exklusive veckorna då OS och fotbolls-VM sändes.

Den genomsnittliga veckoräckvidden – räknat i antal personer som under en vecka tittade på tablålagd tv minst 15 minuter – minskade under förra året med mer än 310 000 svenskar.

Nu har trenden vänt. Det visar en analys av MMS veckoräckviddssiffror, som analysföretaget Blue Carrot gjort för Dagens Medias räkning.

Den genomsnittliga tittartiden per dag har till och med ökat, med totalt 5,5 minuter, vilket motsvarar 4 procent.

– Förklaringen är att de två största kanalerna SVT1 och TV4 har återhämtat sig och samtidigt tagit en större andel av det totala tittandet, säger Nils-Göran Nilsson, konsult på Blue Carrot.

Mathias Berg är kanaldirektör på TV4-Gruppen:

– Det blir mer och mer tydligt att riktigt bra innehåll fungerar, både linjärt och digitalt, säger han, och fortsätter:

– Dessutom bygger de varandra, när Jenny Strömstedt steker ostbågar som börjar brinna delas det på nätet, och får fler att bli nyfikna på ”Nyhetsmorgon”.

Blue Carrots analys visar att räckvidden för linjär-tv inte faller längre. Den totala veckoräckvidden hittills i år är 7 990 250 personer, nästan exakt samma nivå som under samma period förra året.

– Men om man vänder på det så har det heller inte, trots ökad tittartid, skett någon återhämtning gällande räckvidd, säger Nils-Göran Nilsson på Blue Carro­t.

Mathias Berg på TV4-Gruppen:

– Vi har haft ett positivt första halvår, jag tror att det till viss del handlar om att Netflix intåg har mattats av. Och så har vi ju, tyvärr, haft en sommar som har hjälpt oss vädermässigt, säger han, och fortsätter:

– Men det handlar också om att tv-kanalerna har gjort ett bra jobb med sina program.

Vad tror du är nyckeln till att fortsätta vara relevant för tittarna?

– Det handlar om kraftiga satsningar på lokalproducerad underhållning, nyheter och drama.

– TV4 har haft en genomtänkt innehållsstrategi, det kostar pengar och det kräver mod – men det är det som nu betalar sig.

Hur vill du utveckla linjär-tv inom TV4-Gruppen?

– Jag vill vara tydlig med att det ändrade konsumtionsbeteendet inte kommer att minska. Bland unga tittare är tappet signifikant. Vi bereder oss på att linjär-tv är på nedgående.

– Med det sagt, så ska vi fortsätta satsa på nyheter, sport och drama, och integrera linjärt och digitalt.

Han vill också lyfta fram TV12 som lanserades under 2014.Under veckorna 1–32 i år har kanalen nått en andel på 2,0 och en veckoräckvidd på 11,3 procent i 3–99 år.

– Nyckeln till framgången för TV12 är en tydlig profil, med sport, film och underhållning. Vi har ju ett par lyckade innehållsatsningar, inte minst U21­-matcherna i somras.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.