Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Titta, här finns kidsen

Hälften av Sveriges ungdomar spelar dataspel varje dag, samtidigt som deras konsumtion av traditionella medier minskar kraftigt. Trots det ratas dataspel som annonskanal.

Dante Thomsen


Publicerad: 06 November 2012, 22:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:05

Ämnen i artikeln:

Microsoft

Klockan 10.00 en vanlig torsdag. Hundratals ungdomar väntar spänt på att datapelsmässan Gamex ska slå upp portarna.

På plats i Kista för att sköta invigningen är handelsminister Ewa Björling.

– Det var jättespännande att se alla människor som verkligen rusade in i lokalen, säger hon till Dagens Media efteråt.

Att Gamex på kort tid lyckats locka över 30 000 besökare årligen – och därmed blivit Nordens största dataspelsmässa – säger inte bara något om mässan utan också om den svenska dataspelsmarknadens tillväxt.

I takt med att branschen omsätter mer och mer pengar ökar också tiden vi lägger på dataspel. Föga överraskande är det ungdomarna som står för merparten av spelandet. Enligt Nordicoms Medie­barometer för 2011 spelar nära hälften av Sveriges ungdomar i åldern 15-24 år dataspel varje dag, medan siffran för åldrarna 9-14 är hela 59 procent.

Samtidigt lägger unga människor allt mindre tid på traditionella medier. Mellan 2003 och 2011 minskade tv-tittandet hos unga män med 45 minuter per dygn. Även användandet av dagstidningar, radio och tidskrifter minskar kraftigt.

För annonsörerna borde dataspel vara en guldgruva i en tid då unga människor, notoriskt svårnådda konsumenter, flyr traditionella medier. Men trots att dataspel i stort sett är en oexploaterad kanal ratas in-game-annonsering av annonsörerna.

Microsoft, som för några år sedan satsade hårt på in-game-annonsering, har exempelvis styrt om skutan då lönsamheten var för låg.

– Vi har en helt annan approach i dag, säger Adrian McDonald, reklamchef för Microsoft.

Enligt Fredrik Hallberg, digital rådgivare på mediebyrån Isobar, är förklaringen att marknaden är i en testfas.

– Det är en läroprocess. Kolla bara hur lång tid det tog för Google att få en fungerande affärsmodell i Sverige. I dag är Google en självklarhet i mediemixen för samtliga annonsörer på marknaden, säger han.

Mobilannonseringen är ett annat exempel som Fredrik Hallberg lyfter fram för att jämföra utvecklingen.

– Redan 1998 satt vi och pratade om hur mobilannonseringen skulle rita om kartan. Nu, tio år senare, har det börjat röra på sig. Så det är inte så konstigt att in-game advertising inte har lyft än.

Per Strömbäck på branschorganisationen Dataspelsbranschen för ett liknande resonemang.

– För många år sedan gjordes det ett väldigt klumpigt försök där flera aktörer försökte införa annonser i dataspel. Man använde samma grepp som i filmvärlden med stortavlor inne i spelen, men det enda det gjorde var att förstöra illusionen för spelarna. Hela affären havererade.

Per Strömbäck menar att det måste ställas ”oerhörda krav” på samtliga inblandade.

– Kompetensen i hela kedjan måste höjas.

Fredrik Hallberg tillägger att branschen först måste utreda hur kundkontakterna ser ut när man annonserar in-game. Lika viktigt är det att ta reda på vilken effekt annonsören kan uppnå.

– När vi vet det kommer det att vara mycket lättare att prata om in-game advertising, när man ska ha det, varför man ska ha det och framför allt hur det kompletterar den befintliga medieplanen.

Hur hett är in-game advertising?

– Det är absolut intressant. Särskilt om man vill nå en yngre målgrupp av manligt kön.

Per Strömbäck lägger sam­tidigt in en brasklapp:

– Det finns ju många lyckade exempel på in-game-annonsering. Kolla bara på Facebook-spel och appar.

Ämnen i artikeln:

Microsoft

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.