Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Titlar lämnar Orvesto

Publicerad: 5 Juni 2012, 09:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:20

Snålhet och okunskap – det är enligt medierådgivarna skälen till att fler titlar ställer sig utanför Orvesto Näringsliv. "Jag tror inte att de förstår hur de kan använda informationen", säger Ulrika Jangblad, printchef på OMD.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Näringsliv

Dagens Media har tidigare berättat om förlagens missnöje med Orvesto Näringsliv. Det har nu lett till att TNS Sifo gjort om undersökningen. Härom veckan var det premiär för den nya mätningen som bland annat har en bredare population, som omfattar 4,4 miljoner svenskar, och inkomsttaket har sänkts.

Och trots att det är enkelt att återskapa den gamla populationen i databasen Sesam, så går det inte att återskapa den exakt. Den tidigare populationen på 2,7 miljoner människor motsvaras bara av 2,5 miljoner i den nya mätningen.

Det kommer alltså att dröja ända tills nästa mätning – som släpps om ett år – innan branschen har en korrekt valuta att luta sig mot.

– Det här är konsekvensen av att göra om mätningen. För vår del tycker vi det är viktigt att kunna jämföra data bakåt, men när vi frågade branschen om det var viktigt så svarade de nej, säger Peter Callius, affärsområdeschef för Orvesto på TNS Sifo.

Men ett desto större problem, enligt rådgivarna, är att det fortfarande är få titlar som är anslutna till Orvesto Näringsliv. Idag är 54 facktitlar anslutna till mätningen och bland annat har Mentor Online hoppat på undersökningen och låter mäta 24 av sina publikationer i paketet My Business. Men samtidigt har titlar som Göteborgs-Posten, Bilsport och Byggvärlden lämnat mätningen.

År 2000 mättes 95 facktidningar i Orvesto Näringsliv.

Och att relativt få facktitlar är anslutna till undersökningen är ett problem för branschen, menar Ulrika Jangblad, printchef på mediebyrån OMD.

– När vi har en kund som vill gå i fackpress händer det ofta att titlarna inte är med i Orvesto Näringsliv. Då får vi nöja oss med upplaga och distribution, säger hon.

Den lägsta anslutningskostnaden för Orvesto Näringsliv är cirka 42 000 kronor per titel. Då får man räckvidden och tillgång till vissa körningar, men inte full tillgång till Sesam.

Ulrika Jangblad tror att anledningen till att många inte ansluter sig handlar om okunskap.

– Man kanske inte förstår vad Orvesto Näringsliv tillför oss vana medieköpare då en större del av deras kunder är direktkunder. Jag tror heller inte att de förstår hur de kan använda informationen de får ut ur Näringsliv för att sälja sin produkt, och därmed öka sina intäkter och sin lönsamhet.

TNS Sifos Peter Callius tror att fler titlar kommer att ansluta sig och man för idag diskussioner med ytterligare tidningar.

– Självklart vill vi ha med fler titlar, men man måste också vara realistisk och titta på hur många titlar det finns som faktiskt går att mäta. Samtidigt är det upp till branschen själv – vi kan inte tvinga titlar att vara med.

Men de rådgivare som Dagens Media pratat med är eniga: utvecklingen av Orvesto Näringsliv är positiv – även fast det inte går att jämföra den nya mätningen med den gamla.

– Det är bra att urvalet är större, speciellt att man får in egenföretagare som plockar ut minimilön. Samtidigt måste man vara medveten om att de räckviddsökningar vi ser inte är faktiska ökningar – något jag tror att branschen är medveten om, även om vissa titlar säkert kommer att slänga sig med påståenden om ökning, säger Sara Forssberg, printchef på Starcom.

Risken finns dock att tidningarna höjer priserna när räckvidden är högre än tidigare.

Frida Åberg, printchef på Carat, räknar med att så inte sker.

– Det tror jag inte. Jag hoppas att inte tidningarna väljer att jämföra mätningarna rakt av, säger hon.

Fem nyheter i Orvesto Näringsliv

Populationen utökas till 4,5 miljoner yrkesarbetande svenskar mellan 21 och 65 år, med en årsinkomst över 100 000 kronor.

Orvesto Guld. Man specialintervjuar de 5 procent med högst inkomst i en undersökning om lyxvarumärken.

Modellen Business Innovation lanseras. En early adopter-modell som ska spegla hur snabbt människor tar till sig nyheter och hur pass informations­sökande de är.

Day in life b2b undersöker närings­livets medievanor.

Orvesto Näringsliv buzz. Med utgångspunkt i Malcolm Gladwells ”The tipping point” identifieras olika typer av sändare (salesmen, mavens, connectors, champions). Medieplanerare kan använda sändarna som målgrupper för att spetsa till medievalet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Orvesto Näringsliv

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.