Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Titan vill in i Kina

Publicerad: 28 April 2010, 11:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Titan Telvision inleder en offensiv för slå sig in i Kina. Första steget är en programserie som sänds under världsutställningen.


Titan Television har tillsammans med den kinesiska tv-kanalen ZTV producerat en programserie bestående av 10 halvtimmeslånga episoder.

Programmen porträtterar tio Europeiska länder, som alla deltar på världsutställningen i Shanghai.

– Serien utgår från de olika ländernas paviljonger. Sedan har det kinesiska teamet träffat både kända och okända människor i de olika länderna för att visa hur de olika folken lever, säger Malin Kvist, affärsutvecklare på Titan Television.

Hon uppskattar budgeten för programmet till omkring 20 miljoner, varav ZTV står för lejonparten.

– Det är ett riktigt prestigeprojekt för ZTV, som marknadsförs kraftfullt med hjälp av print- och webbannonsering.

Tanken var även att hitta finansiärer bland de företag som deltar på världsutställningen. Men det har gått trögt.

– Det har varit svårt att få med storindustrin på tåget, mycket för att detta är första gången vi gör denna typ av samarbete med en kinesisk kanal.

Titan Television hoppas nu på att kunna slå sig in på den kinesiska marknaden.

– Tv-marknaden där förändras nu väldigt snabbt. Förut gjorde kanalerna alla program själva, men nu börjar produktionsbolags startas i rask takt. Vi vill se till att vara med från början när det händer.

Titan ska nu producera en serie som spelas in i Kina för att sedan sändas på en svensk tv-kanal.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.