Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tio procent väljer bort reklamen

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

En av tio personer kommer alltid välja bort den valfria reklamen när de ser Youtube-klipp. Det visar en ny undersökning. "Det är bra siffror", säger Googles Daniel Rytterström.


Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Med Youtubes trueview-annonser bestämmer användarna själva om de vill se hela reklamspotten före ett videoklipp, eller välja bort reklamen innan den är slut. Annonsörerna betalar bara för dem som ser hela reklam­filmen.

Trueview-formatet lanserades i Sverige i mitten av 2011, och utgör i dag omkring en tredjedel av alla prerolls på Youtube.se.

– Åtta av tio av användare föredrar trueview framför fasta prerolls, säger Daniel Rytterström, ansvarig för byråkontakter på Google i Sverige.

I USA, där trueview-annonserna utgör hälften av alla klipp, har Google undersökt användarnas inställning till annonsformatet.

Undersökningen visar att 10 procent alltid kommer att välja bort reklamspottar före ett videoklipp när möjligheten finns. En acceptabel siffra, enligt Google.

– Det visar att så länge reklamen är bra och relevant så kommer mottagarna att se den, säger Daniel Rytterström.

Reklamspottens första fem sekunder är helt avgörande för om användarna ska se klart klippet eller inte. Under den tiden bör annonsörerna både exponera sitt varumärke och bygga upp tillräcklig spänning för att mottagarna ska vilja titta vidare.

– Det blir viktigare att jobba med optimering av reklamspottarna, vilket vi i Sverige inte har gjort så mycket hittills, säger Daniel Rytterström.

Det visar sig också att användarna klickar bort filmer de redan har sett, vilket han tycker är bra för annonsörerna.

– Då betalar de inte för dem som redan har exponerats.

Det populäraste formatet bland svenska annonsörer är masthead-annonsen på förstasidan Youtube.se – med en räckvidd på en miljon besökare per dygn. Det tillgängliga annons­utrymmet i prerolls växer i takt med att Youtube får mer svenskt material.

I dag har Youtube totalt omkring 45 miljoner impressions att sälja per månad.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.