Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tidskriftsjättarna organiserar om

Publicerad: 22 April 2010, 07:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Tidskriftsförlagens annonsaffär är sargad efter mardrömsåret 2009. Nu organiserar jättarna om för att öka säljet.


2009 var ett svart annonsår för populärpressen. Enligt Sifo Reklammätningar minskade annonsvolymen med 15 procent jämfört med 2008.

Enligt IRM, som mäter faktiska investeringar, minskade annonseringen med hela 21 procent.

Skillnaden kan förklaras med att tidskrifterna har tvingats till högre rabattsatser.

Givet att både Sifos och IRM:s siffror är korrekta ligger snittrabatten nu på omkring 70 procent.

Bonnier Tidskrifter är det tidskriftsförlag i Sverige som får störst intäkter från annonsförsäljning, enligt Sifo Reklammätningar.

Förra året dök annonsvolymen med 15 procent.

Anders Kvarby tillträdde som ny annonsdirektör hösten 2009 och genomförde direkt en omfattande omorganisation för att vända på siffrorna.

– Vi har utgått från våra kunders önskemål om hur de vill samarbeta med oss, säger han.

Den största förändringen är att säljarna säljer Bonnier Tidskrifters hela produktkatalog.

– Kunder som tidigare hade 5-6 kontakter hos oss har nu en kontakt.

Hittills i år är Bonnier Tidskrifter ett av få tidskriftsförlag som ökat annonsförsäljningen, enligt Sifo Reklammätningar.

– Jag hoppas att det delvis beror på omorganisationen, och jag hoppas att detta bara är början, säger Anders Kvarby, som dock inte vill gå in på vilka försäljningsmål som finns.

Internt har förändringarna mött kritik från vissa håll.

– Organisationen har fortfarande inte satt sig. Vissa titlar saknar plötsligen säljare eftersom ingen känner något ansvar för att sälja för den specifika titeln, säger en medarbetare som vill vara anonym.

Anders Kvarby:

– Det finns alltid en sådan riskt när det är en stor palett. Vi motverkar detta genom incitament för säljarna att stötta de titlar som behöver det.

– Det pågår en ständig utvärdering där vi rättar till saker som behöver rättas till, säger han.

Även Allers, Sveriges till omsättningen största förlag, står inför stora förändringar. Nyligen bytte företaget namn från Allers Förlag till Aller Media.

Nu ska hela försäljningsavdelningen organiseras om, kan Dagens Media berätta. 

– Vi håller just nu på att sätter en nu organisation, men det är inte riktigt klart hur det kommer att bli, säger försäljningschefen Lillemor Verre.

Klart är dock att även Aller Media ska låta säljarna sälja på hela produktkatalogen. 

– Det känns mer modernt. Kunden efterfrågar en lösning, och lösningen behöver ju inte vara just de titlar som en viss säljare har ansvar för.

Lillemor Verre är fåordig om exakt vad omorganisationen kommer att betyda för säljkåren. Men hon antyder de titlar som införlivades i företaget i och med köpet av svenska Hachette kommer att uppleva de största förändringarna.

– På Allers Förlag har vi alltid jobbat med säljare som har hela portfäljen, men Hachette har jobbat med dedikerade säljare, säger hon. 

På den övergripande nivån ska organisationen delas in i två team: ett för veckotidningarna och ett för magasinen, som har en större andel modeannonsörer.

Hur ska ni motverka att vissa titlar hamnar i skymundan?

– Det finns en risk att vissa titlar blir lidande. Men säljarna kommer ha ansvar för vissa specifika titlar även om de jobbar med hela katalogen.

LRF Media har valt en mellanlösning.

– Ett fåtal jobbar helt dedikerat 100 procent med en titel, men det beror helt på vilken tidning det är. De flesta säljare har en huvudprodukt, säger försäljningsdirektören Christer Carlsson.

Han beskriver inledningen på 2010 som ”ömsom vin, ömsom vatten”.

När kommer ni tillbaka till nivåerna innan krisen?

– Det kommer nog att dröja ett tag, hur långt är svårt att säga då det är omvärldsfaktorer som styr.

Tidskriftsjättarnas annonsförsäljning backar – Bonnier går mot strömmen

Annonsvolymens utveckling hos de tre förlagen med landets största annonsförsäljning.

Källa: Sifo Reklammätningar.

 

Bonnier Tidskrifter

 

• 2009: –15 procent

• 2010: +5 procent

 

LRF Media

 

• 2009: –15 procent

• 2010: –4 procent

 

Aller Media

 

2009

• Aller Förlag: –11 procent

• Aller Magazine: –12 procent

 

2010

• Aller Förlag: –11 procent

• Aller Magazine: +2 procent

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.