Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tidsexperiment gav SAS ”En klokare resa”

Publicerad: 30 Maj 2011, 07:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

För första gången någonsin tar SAS fajten om konsumenterna till kundtidningarna.


Ulf Hermansson Samell är hjärnan bakom lyckade kampanjer som reklamfilmen ”Dagispappan” och ”Tids-experimentet”. ”En klokare resa” är flygbolagets senaste kampanj och den första där SAS – som under helåret 2010 investerade nära 115 miljoner kronor brutto i medieköp, enligt siffror från Sifo – använder sig av redaktionell kommunikation.

– Vi fick idén när vi var ute på Arlanda och gjorde lite olika experiment. Bland annat frågade vi våra passagerare vad deras tid var värd och om de kunde tänka sig att stanna på flygplatsen för några hundralappar, säger Ulf Hermansson Samell, och fortsätter:

– Jag kan ju säga att det inte ens var en halv person som tackade ja. Däremot fick vi en massa roliga argument om varför deras tid var värd mer. Då kände vi attdet här måste vi använda och berätta mer om. Vi har inte gjort det här förut men kände att det var äkta.

Resultatet blev ”En klokare resa”, en kundtidning där läsaren får följa en svensk familj som gillar att resa. Målet är att öka försäljningen och driva trafik till SAS sajt.

Tidningen kommer framför allt att distribueras som en bilaga i utvald dagspress, men kommer också att finnas som en pdf-fil och som Ipad-app.

Ulf Hermansson Samell berättaratt han ser flera fördelar med att äga sin egen mediekanal. Framför allt ger ”En klokare resa” SAS en chans att få mer tid med konsumenterna.

– Vi får en möjlighet att berätta mycket mer än om vi köpt en traditionell annons. Vi kan berätta om våra styrkor och dessutom maximera trovärdigheten och relevansen. Vi får också en bättre koppling till våra konsumenter.

Att ”En klokare resa” ska distribueras i dagspress var ett enkelt beslut.

– Vi vet att vi har en hög affinitet bland dem som läser morgonpressen. Men det är också jättespännande att vi kommer ut i Ipad, det har vi aldrig gjort förut.

Ulf Hermansson Samell vill dock inte berätta hur mycket det kostat att ta fram tidningen.

– Vi lämnar inte ut så mycket siffror. Det jag kan säga är att kostnaden är stor för tidningen som enskild aktivitet, men i jämförelse med hela marknadsföringsbudgeten handlar det bara om 1 till 2 procent.

Huruvida det blir fler satsningar på redaktionell kommunikation är i dagsläget oklart, men Ulf Hermansson Samell säger att lanseringen ska följas upp och mätas noggrant.

– Men vi hoppas så klart att det kommer fler liknande satsningar i framtiden.

”En klokare resa” produceras av DG Communications, men att lämna ifrån sig kontrollen över det praktiska – ett arbete som tog ungefär en månad – innebar inget obehag.

– Produktionen har flutit på väldigt bra och vi har haft ett tätt samarbete, vilket har gjort arbetet ännu mer effektivt. Vi gjorde en brief och fördelen med det är att man alltid kan backa och säga att vi ska göra så här istället.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.