Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tidsbrist stoppar Granskningsnämnden

Publicerad: 19 Januari 2011, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Ny lag och ny organisation gjorde att granskningsnämnden hade svårt att hinna med under 2010. – Vi har behövt kraftsamla, säger Helena Söderman, chef för tillsynsavdelningen.


Nämnden fick förra året en förändrad radio- och tv-lag att ta hänsyn till – och införlivades samtidigt i nya Myndigheten för radio och tv.Under året fattade nämnden 890 beslut om innehållet i svenska radio- och tv-program – betydligt färre än året innan. Framför allt fick de egna granskningarna stryka på foten.

– Vi har behövt kraftsamla för att bilda den nya myndigheten. Min ambition är att det ska finnas utrymme för flera egna granskningsinsatser nästa år, säger Helena Söderman, chef för tillsynsavdelningen.

De flesta av nämndens beslut berör villkor i sändningstillstånden, men en handfull har baserats på den färska radio- och tv-lagen. Den innebär bland annat liberalare regler för reklamtid, sponsring och produktplacering för kommersiella tv-bolag som sänder från Sverige, det vill säga TV4.

– Lagen har mer tillåtande reklamregler, men besluten har gått åt båda håll. Ibland har program friats som tidigare skulle ha fällts och ibland har de ändå fällts, så allt är inte fritt, säger Helena Söderman.

Till exempel ansåg nämnden tidigare att TV4:s bakgrundsprogram om ”Göta Kanal 3” var smygreklam och kom fram till samma slutsats enligt de nya reglerna för kanalens program ”Bakom Ängla vakt” om filmen ”Änglavakt”. Däremot frias logotyper i något större utsträckning.

– Tidigare såg nämnden strängt på varumärken på kläder i sändningar.

Om Granskningsnämnden

Granskningsnämnden ingår numera i den nya Myndigheten för radio och tv. Nämnden kontrollerar att svenska radiooch tv-program följer sändningstillstånden och radio och tv-lagen.

 

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.