Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Tidningarnas hårda kamp om mäklarnas miljarder

Publicerad: 24 November 2010, 12:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Dragkampen om den miljardaffär som mäklarannonserna utgör hårdnar. DN – marknadens stora förlorare – laddar om med ny bostadsbilaga. Siktet är inställt på SvD och Mitt i-tidningarna.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetHenrik StangelGöteborgs-PostenSvDPierre BergströmDNSkandiamäklarnaDagens Nyheter

Med nya DN Bostad ska Dagens Nyheter nu försöka återövra positionen som tidningen förlorade 2004. Det var när Metro Bostad lanserades som DN förlorade en stor del av mäklarnas annonser. Tre år senare, när Metro Bostad gick i graven, lockade DN tillbaka mäklarna – men då till helt andra priser.

–?Det uppstod ett priskrig. Mäklarna hade svårt att motstå DN:s rabatter och vi hade inget intresse av att driva en tidning vidare med förlust, sa Metros vd Andreas Ohlson då, och i dag har tidningen inga ambitioner att återuppta kampen. När DN i samband med finanskrisen drog in extrautgivningen av DN Bostad flytt­ade mäklarna över en stor del av annonseringen till Mitt i-tidningarna för att nå lokal räckvidd.

Mellan 2005 och 2009 tappade DN mer än 300 miljoner kronor brutto i mäklarannonser, från 483 miljoner kronor till 173 miljoner.

–?När krisen slog till kunde inte annonsörerna göra det commitment som krävdes för att motivera extrautgivningen. Men under 2009 tror jag att besparingen vi gjorde motsvarar volymen vi förlorade, säger Henrik Stangel, annonsdirektör på DN.

DN vill ta tillbaka bredd­annonseringen från Mitt i, samtidigt som de vill komma in i segmentet för exklusivt boende som SvD sedan länge mutat in.

– Som jag ser det finns det ingen skillnad alls mellan SvD:s Magasinet och vår DN Bostad, bortsett från att vi har högre räckvidd. Pierre Bergström, annonschef på SvD:

–?Som DN:s featurechef sa: I nya DN Bostad finns bostäder de flesta bara kan drömma om. Hos SvD finns de som faktiskt har förutsättningen för att köpa och sälja objekten, det är skillnaden.

Gör ni något med er egen produkt för att möta DN?

–?Ja, men exakt vad vill jag inte gå in på. Arbetet ska vara klart under första kvartalet.

Men även om DN får tillbaka annonsörerna, så återstår frågan om annonspriserna – om DN fortfarande ligger kvar på nivåerna efter pris­kriget med Metro.

–?Med tanke på våra ökade omkostnader kommer det att bli prisjusteringar uppåt, men vi kommer att ha lägre kontaktkostnad än SvD:s Magasinet, säger Henrik Stangel.

Medan DN och SvD slåss om marknaden i Stockholm är läget helt annorlunda i Göteborg, där Göteborgs-Posten mer eller mindr­e har marknaden för sig själva. –?Det finns ingen annan bostadsbilaga i regionen som når lika många läsare som GP Bostad. Det är vi glada för, men jobbar samtidigt lika hårt som alla andra för att ha en bra produkt, säger Fredrik Dobber, försäljningsdirektör på GP.

–?GP:s prisbild ligger ganska högt. Vi skulle gärna se en stark utmanare på Göteborgsmarknaden också, säger Skandiamäklarnas marknadschef Andreas Mühlic­h.

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.