Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tidningar testar ny Facebook-strategi

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Nu vill Facebook publicera mediernas innehåll i sin helhet – i utbyte mot annonsintäkter.


Facebook har blivit en stor trafikkälla för svenska och internationella medier.

Men bolaget är en nyckfull trafik­leverantör. Algoritmerna som styr vilket innehåll som användarna ska exponeras för ändras löpande och utan insyn för externa parter.

I Facebooks affärsidé ligger även att ta betalt från aktörer som vill sprida sitt innehåll.

Nu kan mediebranschen stå inför ett ödesval i relationen med jätten Facebook.

Enligt New York Times har Facebook inlett samtal med ett antal medieföretag om att publicera deras innehåll helt och hållet på Facebook.

Det skulle innebära en dramatisk förändring. Istället för att använda Facebook som länk till mediernas egna sajter ska det nya upplägget innebära att användarna får ta del av mediernas material utan att lämna Facebook.

I ett första test ska The New York Times, Buzzfeed och National Geographi­c ingå. Uppsidan för mediern­a ska vara att få ta del av Facebooks annonsintäkter.

I den andra vågskålen ligger riskerna med att förlora kontrollen över relationen med läsarna – samt den data som läsarna genererar, som i sin tur är en viktig pusselbit i mediernas digital annonsaffär.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.