Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Thomas Peterssohn, vd Mittmedia: ”Prenumerationsaffären måste omfatta även webb”

Publicerad: 14 Mars 2012, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Mittmedias vd Thomas Peterssohn ser att koncernen måste effektivisera – under ganska många år.


Hur påverkas er affärsmodell?

– Vi är ju inte först ut i den här strukturomvandlingen, men vi kommer också att påverkas. Upplagan sjunker och prenumerationsstocken är gammal, och vi har för litet inflöde av yngre läsare.

Vad får det för konsekvens för era produkter?

– Vi måste effektivisera, under ganska många år. Vi ska börja dra nytta av att vi är en koncern, och inte jobba som 17 separata tidningar. Så har det varit tidigare, att tidningarna till stor del har skött sig själva.

– Vi måste också konvertera prenumeranter till digitala plattformar, prenumerationsaffären måste omfatta även webb, mobilt och surfplatta. Långsiktigt ska vi minska tryckkostnader och distribution. Dessutom kan det vara ett sätt att få in yngre läsare.

Behöver ni byta kompetens?

– Det kommer att krävas mer av alla, vi måste ändra vårt  sätt att jobba i hela koncernen.

– Jag tror att privatmarknadssidan kommer att bli mycket mer strategisk.

Vad står högst på din agenda 2012?

– Att få Mittmedia att fungera som en koncern och inte 17 fristående tidningar.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.