Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Teslas marknadschef: "Alla ska köra Tesla"

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:27

Tesla är 2015 års stora vinnare på den svenska marknaden. Elbilstillverkaren slår sig rakt in på en femteplats på Lynxeyes topplista – och spås en urstark framtid. "Jag skulle tro att de etablerade premiummärkena bävar inför lanseringen av deras nästa modell", säger Ulf Roberts-Jones, kundansvarig på Lynxeye.


Teslas framtida potential ligger redan i nivå med välkända varumärken – och har passerat exempelvis Subaru, Porsche och Lexus.

Dessutom är Tesla det varumärke som de mest inflytelserika konsumenterna tror mest på.

– Hela 65 procent av den gruppen spår att Tesla kommer att vara ett starkt och betydande varumärke i framtiden, säger Ulf Roberts-Jones på Lynxeye.

Hittills i år har 635 nya Tesla registrerats i Sverige, förra året var siffran 139 bilar.

– Deras snabba och starka genomslag syns ännu inte fullt ut i försäljningsstatistiken, men med ett bredare produktsortiment kommer Tesla att bli ett reellt alternativ för många bilköpare som i dag väljer ett tyskt premiummärke, säger Ulf Roberts-Jones.

Tesla har återförsäljare i Stockholm, Göteborg och Malmö – och har en offensiv plan för tillväxt.

– Jag tror att tillväxtpotentialen är obegränsad, säger Esben Pedersen, Teslas kommunikationschef för Skandinavien, och fortsätter:

– Vi såg nyligen på mässan i Frankfurt att både Porsche och Audi kommer med elbilar för att konkurrera med Tesla. Men de är inte på marknaden förrän om 4–5 år.

Han konstaterar att huvudkonkurrenterna i dag är bensin- och dieseldrivna bilar.

– Vi konkurrerar i första hand med Audi, BMW och Mercedes. Men Tesla är inte bara en bilproducent, vi producerar högteknologiska hållbara lösningar.

Tesla har i dag inget samarbete med vare sig reklam- eller pr-byråer på den svenska marknaden.

– Vi annonserar inte. All vår marknadsföring är baserad på event, viral spridning och pr, säger Esben Pedersen, och fortsätter:

– Det är en del av vår policy att inte annonsera, det i sig själv är ett starkt budskap – vi spenderar inte pengar på annonser utan på innovation.

Vem ska köra en Tesla – hur ser er målgrupp ut?

– Alla ska köra Tesla, just nu är vi på premiummarknaden för att vår teknik fortfarande är dyr. Men i takt med att priserna går ner så kommer vi också att möta en massmarknad. Vi kommer dock inte att konkurrera med pris i det lägsta segmentet – vi kommer alltid att konkurrera med innovation.

Vilka utmaningar ser du på den svenska marknaden?

– Att öka kännedomen om vårt varumärke, och vinna svenskarnas förtroende. Vi öppnar flera butiker, vi har två i Stockholm, en i Göteborg och en pop up-butik i Malmö. I november öppnar vi i Mall of Scandinavia.

Det här är tesla

• 2004 går it-miljardären Elon Musk, grundare av bland annat Paypal, in som ägare i Tesla. Strategin är tydlig från start: först en dyr sportbil, sedan lyxig sedanmodell. Därefter som steg tre billigare volymbilar.

• 2010 börsnoteras Tesla, kursen stiger 40 procent första dagen, och bolaget värderas till 2,22 miljarder dollar.

• Sommaren 2012 lanseras Model S, med en räckvidd på över 40 mil, som tas emot väl och säljer bra. För första gången gör bolaget vinst 2013.

• Under hösten 2015 lanseras suv-modellen Model X.

• Under 2016 ska grundplanen fullbordas – då Model 3 ska presenteras, en mindre volymbil som ska konkurrera med BMW:s 3-serie och Mercedes C-klass.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.