Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Tema 1: Har du det som krävs?

Publicerad: 25 september 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:08

DDB Stockholms stora förändringsarbete för Försvarsmakten inleddes 2007 med rekryteringskampanjen ”Har du det som krävs”.

Ämnen i artikeln:

DDBFörsvarsmaktenCarat

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Syftet var att rekrytera officerare, och det gjordes genom tuffa personliga utmaningar i framför allt tv-filmer, dr-utskick, mobilappar och genom event.

– Fram till dess hade Försvarsmakten varit något de flesta ville slippa. Från att ha sagt ”snälla, kom hit”, vände vi och frågade ”platsar du verkligen här?”. Det var ett oerhört viktigt steg, säger Daniel Mencák, ad på DDB.

Observationsvärdet på kampanjen var Carats högst uppmätta någonsin, enligt byrån. Responsen på det första dr-utskicket – en kortlek med bokstavskoder – var hela 72 procent.

Med ”Har du det som krävs” var Försvarsmakten tidigt ute med smartphone-appar, med uppgifter för mottagarna att lösa, långt innan det fanns en smartphone i var svensks hand.

– Det har fortsatt att vara viktigt att positionera myndigheten som teknisk föregångare, säger Peter Kamstedt.

När allmänna värnplikten försvann och målgruppen breddades, fick kommunikationen nya problem att lösa och ”Har du det som krävs” slopades.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev