Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tema 1: Har du det som krävs?

Publicerad: 25 September 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

DDB Stockholms stora förändringsarbete för Försvarsmakten inleddes 2007 med rekryteringskampanjen ”Har du det som krävs”.


Ämnen i artikeln:

DDBFörsvarsmaktenCarat

Syftet var att rekrytera officerare, och det gjordes genom tuffa personliga utmaningar i framför allt tv-filmer, dr-utskick, mobilappar och genom event.

– Fram till dess hade Försvarsmakten varit något de flesta ville slippa. Från att ha sagt ”snälla, kom hit”, vände vi och frågade ”platsar du verkligen här?”. Det var ett oerhört viktigt steg, säger Daniel Mencák, ad på DDB.

Observationsvärdet på kampanjen var Carats högst uppmätta någonsin, enligt byrån. Responsen på det första dr-utskicket – en kortlek med bokstavskoder – var hela 72 procent.

Med ”Har du det som krävs” var Försvarsmakten tidigt ute med smartphone-appar, med uppgifter för mottagarna att lösa, långt innan det fanns en smartphone i var svensks hand.

– Det har fortsatt att vara viktigt att positionera myndigheten som teknisk föregångare, säger Peter Kamstedt.

När allmänna värnplikten försvann och målgruppen breddades, fick kommunikationen nya problem att lösa och ”Har du det som krävs” slopades.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DDBFörsvarsmaktenCarat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.