Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Telia.se är en effektiv säljkanal

Publicerad: 19 Januari 2011, 08:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

E-handeln blir allt viktigare även för företag som sköter den mesta försäljningen via traditionella kanaler. – Andelen webbtrafik som genererar försäljning ökar hela tiden, säger Telias Josefin Lundmark.


Telia är ett av många bolag som fokuserar mer på e-handeln både i tjänsteutveckling och marknadsföring. Det har gett resultat.

– Telia.se är en otroligt effektiv säljkanal och ett enkelt sätt för kunderna att få tillgång till hela vårt utbud, säger Josefin Lundmark, marknadschef för mobila tjänster på Telia.

Sajten har omkring en miljon besökare varje dag. E-försäljningen består till stor del av digitala tilläggstjänster, till exempel aktivering av Spotify eller tillägg av tv-kanaler, men långt ifrån allt. En femtedel av Telias mobilabonnemang säljs numera på nätet.

– Webben driver en stor del av vår affär. Det är en fantastisk kanal för lojalisering, säger Josefin Lundmark.

E-postmarknadsföring har visat sig effektiv för e-försäljningen. Några edr-kampanjer har lockat så många som hälften av mottagarna till köp. Telias satsning på sociala medier bidrar också till onlineförsäljningen, men ger framför allt nöjdare kunder.

– Det är inte alltid kunderna köper produkterna som de sökte från början. Webben kan fungera som ett stort varuhus, säger Josefin Lundmark.

Aftonbladet har e-försäljning av allt från yogamattor och kokböcker till betaltjänster som Viktklubb. se, så länge det berör tidningens bevakningsområden och kärnvärden. Affären växer stadigt sedan starten för drygt ett år sedan.

– Vi lägger ganska stor möda på produktutveckling inom området e-handel. Allt ifrån att utveckla redan befintlig shop till att utveckla nya typer av e-handelslösningar och shop-varianter, säger Elsa Falk, kommersiell redaktionschef på Aftonbladet.

Det har visat sig vara enklare att sälja fysiska produkter och e-handelstjänster än journalistiska betaltjänster.

– Vi siktar in oss på att sälja ”snackisar”, som vuvuzelor. De är hyggligt enkla att både marknadsföra och sälja.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.