Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Telia och Coop backar hos kunderna

Publicerad: 19 Mars 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

Trots att Telia investerat miljonbelopp i sitt sponsorskap av Melodifestivalen har företagets varumärkespreferens minskat med 23 procent från januari till februari. Även Coop tappar.


Ämnen i artikeln:

TeliaCoop

Huvudsponsorerna betalar, enligt uppgift till Dagens Media, minst 3 miljoner kronor för att få förknippas med Melodifestivalen.

Sponsorn Telia, som har tappat i varumärkespreferens mellan januari och februari, enligt Nepas undersökning, är fåordig om resultatet:

– Vi har ingen direkt kommentar till just den här undersökningen, men vi vet att våra kunder är intresserade av musik. Det är därför vi sponsrar Melodifestivalen. Vi är nöjda med vår aktivering kring evenemanget och vi har fått positiv feedback från kund­erna, säger Nicholas Rundbom, presschef för Telias mobila verksamhet.

Även Coop har minskat sin varumärkespreferens något mellan januari och februari.

– När det gäller preferensen ser vi på längre sikt än på två månader. Vi ser andra saker som påverkar preferensen, som upplevelsen i butik och mediers bild av branschen i stort efter den här hästköttskandalen, säger Magnus Gustafsson, chef för affärsutveckling och strategiska partnerskap på Coop marknad, och fortsätter:

– För oss handlar sponsorskapet i Melodifestivalen om att bygga varumärket på längre sikt, och att öka försäljningen, och där har vi sett jättebra effekter.

Linus Blom, strateg på Nepa, menar att sponsring av tv-program primärt har ett kännedomsbyggande syfte.

– Men det är klart att huvudsponsorerna trots det säkerligen gärna skulle se en positiv påverkan på preferens av sin medieinvestering – särskilt för marknadsledande aktörer – men eftersom vi inte ser det för majoriteten av huvudsponsorerna i detta fall så kan man ju till viss del möjligen ifrågasätta medieinvesteringen.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TeliaCoop

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev