Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Teleoperatörerna rekordökar

Publicerad: 22 Maj 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

Den stenhårda konkurrensen mellan telekomoperatörerna har efter 4G-lanseringen blivit ännu hårdare.Telia, Tele2 och Telenor har hittills i år ökat medieinvesteringarna med 94 miljoner kronor brutto.


Ämnen i artikeln:

TelenorTreTeliaTele2

Bland landets 15 största annonsörer, under perioden januari till april 2012, har ingen bransch ökat medieinvesteringarna mer än telekom. Samtliga aktörer, bortsett från Tre, har ökat med 20 procent eller mer, enligt Sifo reklammätningar.

– Konkurrensen är alltid hård, men i början av året sammanföll flera saker, främst lanseringen av 4G men, för vår del, också sjösättningen av vårt b2b-erbjudande, säger Samuel Skott, tillförordnad marknadschef för privatmarknad på Tele2.

Tele2 ökade sina medieinvesteringar med 25 procent under perioden januari till april i år, jämfört med samma period förra året.

Lanseringen av 4G är också anledningen till att Tele2:s reklamkaraktär, Fåret Frank, har blivit pappa.

– När Frank berättar om fördelarna med 4G för lammet Francis, gör han det ju också för tittarna. Samtidigt representerar Francis det nya som är 4G. Frank och Francis kommer att dyka upp i en mängd olika situationer under året.

Frank har några år på nacken, fungerar han fortfarande?

– Enligt våra undersökningar så fungerar Frank bättre än någonsin.

En annan anledning till Tele2:s ökade medieinvesteringar är det bittra priskrig de bedriver mot Tre. Ett krig som Telenor valt att ställa sig utanför.

– Vi har valt att istället bygga vidare på vår position som det mest flexibla företaget, och det har betalat sig. Enligt våra undersökningar har vi tagit den positionen i konsumenternas medvetande, säger Patrik Söder, varumärkeschef på Telenor.

Telenor var först ut med 4G och har i likhet med konkurrenterna investerat tungt för att marknadsföra tjänsten. Men anledningen till att företaget ökat sina medieinvesteringar med 25 procent under januari till april i år har att göra med etableringen av entreprenören Sören.

– Han lanserades i mars förra året och innan dess gjorde vi inte mycket marknadsföring, det ger avtryck i investeringarna.

Av telekomoperatörerna är det i dag, efter skrotandet av Telia-pappan, bara Telia som saknar tydlig reklamkaraktär. Patrik Söder säger om branschens vurm för reklamkaraktärer:

– Det är ett sätt att snabbt göra avsändaren tydlig och kommunikationen mer effektiv.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

TelenorTreTeliaTele2

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev