Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Telenor väljer Grayling

Publicerad: 22 December 2010, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Telenor lämnade problemtyngda Hill & Knowlton tidigare i år. Dagens Media kan i dag berätta att Grayling håvar in storuppdraget – som även innefattar Bredbandsbolaget.


Telenors pr-chef Eva Ernfors är mycket förtegen om vad Telenor och Grayling ska åstadkomma under 2011. – Vi har höga ambitioner. Men jag vill inte avslöja något för konkurrenterna, säger hon. Klart står att konkurrensen mellan aktörerna på operatörsmarknaden skärps ytterligare – när Telia, Telenor och Tele2 investerar stora summor i att bygga ut sina 4G-nät i Sverige. Den kommunikativa utmaningen för Telenor försvåras ytterligare av att bolaget delar nät – och därmed viktiga lanseringstillfällen – med rivalen Tele2. – 4G är en del i allt vi gör. Det blir en viktig del av det ändrade beteende som kommer av att man kan koppla upp sig när och var man vill, säger Eva Ernfors. Hon hävdar dock att det "inte är säkert" att lanseringarna framöver kommer att krocka, likt nyheten om att de båda operatörerna öppnar sina 4G-nät gjorde. – Då handlade det om att nätet var klart. Nu kör vi vårt eget race. Kundansvarig på Grayling är Carsten Carlsson. Telenor blir ett stort och viktigt konto för byrån. – Den svenska marknaden är extremt konkurrensutsatt vilket gör detta uppdrag väldigt roligt, säger Carsten Carlsson.  Han säger att 2011, förutom 4G, kommer att bjuda på utmaningar inom smarta mobiler och mobilt bredband. – Vi har en stor uppgift framför oss, framförallt i att utmana gentemot Telia. Arbetsgruppen på Grayling består, förutom Carsten Carlsson, av Joanna Mossberg, Mårten Lundberg, Aurora Stark, Emma Foss och Gustav Holmström.

Telenor valde att inte genomföra en bred pitch för detta byråval.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.