Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Tele2 kliver upp på musikscenen

Publicerad: 2 Februari 2011, 09:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Tele2 tar upp kampen om konsertbesökarna. Främsta vapnet: ett exklusivt samarbete med konsertarrangören Live Nation.


Ämnen i artikeln:

Live NationTele2LugerFrippe Stenberg

Tele2 blir huvudsponsor för”Where the action is” i Göteborg sommar.

Endagsfestivalen har haft ett års uppehåll men återuppstår i sommar med brittiska superstjärnorna Coldplay som huvudattraktion.

Tele2:s kunder får möjlighet att köpa biljetter före det ordinarie biljettsläppet och operatören ska ta fram flera sätt att utnyttja avtalet med Live Nation.

– Vi ska väva ihop våra tjänster med det man som besökare vill uppleva på en festival. Det kan handla om information i sms och möjligheter till interaktion, säger Frippe Stenberg, marknadschef på Tele2.

Samarbetet med Live Nation startade i höstas men tas nu till nästa nivå. Genom tjänsten Go Live har operatörens kunder möjlighet att köpa förköpsbiljetter till samtliga konserter som Live Nation och Luger arrangerar i Sverige.

– Jag är helt övertygad om att fler kommer att välja Tele2 på grund av detta, säger Frippe Stenberg.

Kopplingen till musik är sedan länge en viktig del av operatörernas erbjudande.Konkurrenten Telia samarbetade tidigt med Spotify och är sedan länge huvudpartner för Lugerfestivalen ”Way Out West”. Även för Tre har musiken haft en viktig roll.

– Med mobilen har man alltid med sig sin musik. Det är något som alla har en relation till, säger Frippe Stenberg.

Men förmåner i form av exempelvis förköpsbiljetter är, enligt honom, något nytt i Sverige. Tele2 på vill nu vidareutveckla samarbetet med Live Nation när stora artister kommer till svenska arenor.

– Vi kommer jobba mycket med att låta våra kunder komma närmare artisterna, säger Frippe Stenberg.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev