Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tele 2:s skilsmässa från Forsman & Bodenfors – fåret Frank hänger löst

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 23 Februari 2016, 11:10

Efter nära två decennier tillsammans går Tele2 och Forsman & Bodenfors skilda vägar. Nu ska Tele2 och Comviq hitta en ny väg framåt – med eller utan Frank och Karim.


Fåret Frank har varit Tele2:s ansikte utåt sedan 2008, då reklambyrån Forsman & Bodenfors kom med idén under ett möte i Göteborg.

Sedan dess har det svarta fåret vunnit reklampriser och utvecklats till ett av telekombranschens starkaste reklamkoncept, tillsammans med kioskägaren Karim för Comviq.

Nu är framtiden oviss både för Karim och Fåret Frank.

I början av november berättade Forsman & Bodenfors att de ville bryta samarbetet med Tele2.

– Vi har haft och har ett otroligt bra samarbete med Forsman och vi har utvecklats enormt bra tillsammans. Vi har haft diskussioner under de här 16 åren om hur vi ska fortsätta och det har alltid funnits ett positivt sätt att driva det framåt, vi har klarat av att göra de förändringsresor vi har stått inför, säger Pernilla Oldmark, marknads- och kommunikationsdirektör på Tele2.

Redan 2008, när fåret Frank lanserades, stöttes och blöttes samarbetet.

– Egentligen är det inte så konstigt att vi avslutar vårt samarbete, det konstiga är att vi har hållit ihop i 16 år. Vi behöver förändra och vi tror att det blir lättare att göra det med en annan partner, säger Lotta Onajin, marknadschef för Tele2 och Comviq.

I Nepas mätning av ”ad awareness”, i vilken utsträckning reklamen observerats, de senaste tre månaderna landar Tele2 på en tredjeplats, med ett snittvärde på 15,68 procent.

Comviq klarar sig bäst bland undervarumärkena, med ett snittvärde på 10,51 procent.

För ett år sedan slog Tele2 ihop marknads- och kommunikationsavdelningarna för alla sina varumärken. I samband med det byggde företaget också upp en egen inhouse-avdelning.

Omorganisationen och nyrekryteringar av strategisk kompetens är en av anledningarna till att Tele2 vill leta efter en ny partner.

– Vi kommer att vara lite annorlunda i beställarprofilen, säger Pernilla Oldmark, som i övrigt är hemlighetsfull kring vad företaget söker i en ny byråpartner.

Huruvida Fåret Frank och kioskägaren Karim försvinner är oklart.

– De kan mycket väl finnas kvar. Vi utvärderar hela tiden om vårt reklamkoncept fungerar, det finns ingen anledning att byta så länge det levererar, säger Pernilla Oldmark.

I början på nästa år väntas byråvalet vara klart och det kan börja synas i Tele2:s och Comviqs kommunikation.

Hur ska ni positionera er varumärken fram­över?

– Vi har en tydlig dualbrand-strategi. Det är ganska tydligt vad Comviq står för i prisposition och även när det kommer till emotionella värden, och vi jobbar hårt för att hitta en större tydlighet framåt för Tele2, säger Lotta Onajin, och fortsätter:

– För de större operatörerna är det inte så tydligt vad man egentligen står för. Det är ganska mycket mellanmjölk, det är vår bransch stora utmaning, vilket också är en otroligt spännande utmaning.

Telekomaktörernas byråer

• Telia: DDB Stockholm, MEC

• Tele2 (och Comviq): Ska pitcha efter ny byrå efter 16 år med Forsman & Bodenfors, Mediacom

• Telenor: Lowe Brindfors, Starcom

• Tre: Åkestam Holst, Tre Kronor

• Halebop: Honesty, MEC

• Vimla: Kärnhuset

• Hallon: Magic by iStone

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.