Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tecknad film för föräldrar

Publicerad: 25 juni 2009, 08:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Garbergs ger föräldraförsäkringen en ny förpackning. Resultatet: En tecknad interaktiv föräldraguide.


I fjol drog Försäkringskassan igång ett förändringsarbete som ska göra myndigheten mer tillgänglig, effektiv och lättbegriplig för svenska folket.

Garbergs fick uppdraget att se över kommunikationen, med deadline år 2012.

– Vi ska på ett så enkelt sätt som möjligt beskriva hur Försäkringskassan kan hjälpa till i olika livssituationer. Målet är att förbättra relationen mellan Försäkringskassan och medborgarna, säger Martin Gumpert, strateg på Garbergs.

I oktober lanserades kampanjen ”Vi skiljer fakta från åsikter”, som informerade om den nya sjukförsäkringen. Nu är det dags för föräldraförsäkringen.

– Vi har tittat på allt från brevutskick och blanketter till webb, pictogram och reklammanér. Framför allt ser vi över tonaliteten och språket. Det är viktigt att prata till och inte över mottagaren, säger Sandra Beijer, copy på Garbergs.

Ledordet är enkelhet, och det interaktiva verktyget ”Föräldraguiden” är navet i kommunikationen.

Den ska hjälpa förvirrade blivande föräldrar att på bästa sätt dra nytta av föräldraförsäkringen.

Föräldraguiden innehåller korta animerade informationsfilmer, som länkar vidare till fördjupning, beräkningsmöjligheter och ansökningsblanketter.

– Det grafiska manéret ska ge en förenklad, okomplicerad känsla, men behöver inte alltid utgå från illustrationer, säger Johan Wilde, ad på Garbergs.

Det tecknade manéret går igen i annonser på webben och i gravid- och föräldrapress.

Det blir även redaktionella samarbeten med bland annat Mama och Vi Föräldrar.

Webbfilmen om jämställdhetsbonusen ska även visas på barnvagnsbio.

Papporna, som ofta står för barnrelaterade inköp, når man med banners på Blocket.se och indirekt genom mammorna.

All kommunikation ska ha ett neutralt tilltal som inkluderar pappor och undviker meningar som ”Du som är gravid”.

– Vi utnyttjar framför allt Försäkringskassans egna kanaler i lanseringen av tjänsten för att göra det så kostnadseffektivt som möjligt, säger Charlotte Lundquist, produktionsledare på Garbergs.

Ska Reda ut

Syfte: Att reda ut begreppen kring föräldraförsäkringen och på sikt skapa en positivare bild av Försäkringskassan.

Målgrupp: Gravida och nyblivna föräldrar.

Period: Från den 15 juni och framåt.

Reklambyrå: Garbergs.

Mediebyrå: Scream.

Produktion film: Pistachio.

Produktion webb: Fröjd.

Arbetsgrupp Garbergs: Sandra Beijer, copy; Johan Wilde, ad; Martin Gumpert, strateg; Charlotte Lundquist, produktionsledare; Lars Staffas, projektledare; Carl Bock, web director, och Annika Witkowska,

byråproducent.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.