Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Tapp för mediebolagen

Riksdagsvalet var en försäljningsmässig jackpot för medierna – men det har kostat.


Publicerad 2010-10-26 07:14
Uppdaterad 2015-12-06 15:34

Ämnen i artikeln:

Lars Beckung

Dela artikeln:

Under valrörelsen har mediernas varumärken störtdykt och ingen har tappat fler placeringar i Yougovs Brand index än Aftonbladet.

Dagstidningarna dök nästan samtidigt när valrörelsen tog fart. Den enda tidning som förblev opåverkad var Dagens Industri, som inte rapporterade om valrörelsen.

– Tidningarnas politiska ståndpunkt blir mer synlig i valrörelsen och om man som läsare inte instämmer blir man mer negativ, säger Lars Gylling, nordisk marknadschef på Yougov.

Under det tredje kvartalet tappar Aftonbladet flest placeringar av alla de 500 varumärken som Yougov mäter. Index rasar från 5 till -0,5. 

– Tråkigt att höra men samtidigt indikerar vår egen undersökning en utveckling åt andra håller, säger Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet.

Han fortsätter:

– Jag vill poängtera att vi inte avfärdar undersökning men måste på något vis få ihop resultatet med våra egna. Folk har en väldigt speciell relation till kvällstidningar, de är komplexa varumärken som väcker starka känslor.

En sanning som gäller också Expressen som uppnår ett index på under -10.

Det varumärke som efter Aftonbladet tappat flest placeringar är ännu ett medium, Kanal 5. 

– Det blir lurigt att mäta som Yougov gör i det här fallet, med två på varandra följande kvartal, där vi i den ena kvartalet befinner oss i lågsäsong. Jag sticker inte huvudet i sanden men våra egna undersökningar visar något helt annat, säger Lars Beckung, programchef på Kanal 5.

De senaste veckorna har Kanal 5 fått mycket publicitet för ”skandalsåpan” Kungarna av Tylösand och långt ifrån alla publicitet har varit positiv.

– Det är möjligt att det har påverkat. Många opinionsbildare i medierna har ju gett luft för sina åsikter om programmet.

Ett tredje medium är också på plats bland de tio varumärken som tappat mest, TV3 som nyligen lanserade en ny varumärkesplattform och kanalgrafik.

– I våra egna undersökningar där vi mäter i vår målgrupp 15-49 år har vi en fin utveckling. Att föra resonemang om en undersökning som jag inte ens kände till innan du ringde, det blir bara spekulation, säger MTG:s informationschef Per Lorentz.

Sveriges mest populära varumärke är Yes, som det senaste kvartalet passerat Ikea i toppen och når ett index på 57.

De har tappat mest

Aftonbladet - 36

Kanal 5 -31

Pressbyrån -26

Hemglass -22

Henrik Widell

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.