Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tänjer gränser – och ratas

Publicerad: 23 September 2009, 12:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

I jakten på besökare – och därigenom annonsörer – går sajter som Nyheter24 och Realtid allt längre. Men den spekulativa journalistiken riskerar att få motsatt effekt.


– Det finns nackdelar för företag i att befinna sig i den miljön, säger Kristina Carlsson, internetchef på Mediaedge CIA.

Både Realtid.se och Nyheter24.se har gjort sig kända för tveksamma publicistiska beslut.

De bryter regelmässigt mot pressetiska regler, och tillämpar en mycket generös policy i fråga om namn-  och bildpublicering på misstänkta brottslingar.

Ett exempel är sajten Realtid.se:s rapportering om mordförsöken på en greve och hans hustru i Gamla Stan i våras.

Anders Dalenius – som efter kort tid helt friades från misstankar om inblandning i skottlossningen – har nu anmält Realtid för förtal.

Han namngavs inte. Men sajten publicerade så mycket detaljer om honom att det var möjligt för många läsare att identifiera den misstänkte gärningsmannen som just Anders Dalenius.

Realtid.se rapporterade bland annat att han skulle ha använt Facebook för att skapa ett falskt alibi, samt att han inte var biologisk far till sin dotter – och att det var del av motivet till mordförsöken.

– Hade det varit en mer känd person, eller på en mer prominent position, så skulle vi ha namngivit honom, säger Jonas Wiwen-Nilsson, vd och ansvarig utgivare för Realtid.se.

Björn Hurtig är Anders Dalenius advokat:

– Realtids övertramp är så stort att det inte går att ignorera.

I samband med publicering fick trafiktillströmningen Realtids sajt att krascha.

Trots besökssiffrorna har annonsintäkterna uteblivit.

Realtid.se har läckt pengar sedan starten för fem år sedan. 2008 var intäkterna mindre än 1,8 miljoner kronor – förlusten  drygt 10 miljoner kronor.

Förra året tvingades bolaget ta in nytt kapital från en ny delägare, Första Entreprenörsfonden.

– I början av lågkonjunkturen drabbades Realtid.se brutalt. Vi är den minst etablerade sajten i segmentet och därmed den som väljs bort först, säger Jonas Wiwen-Nilsson, som nyligen också valde att publicera namnet på en mediechef som erkänt ett sexköp.

Varför gjorde du det?

– Här är jag obeveklig. Det är inte vi som är svaret skyldiga, utan de som väljer att inte namnge, säger Jonas Wiwen-Nilsson.

– Det är vår skyldighet att berätta om det.

Ambitionen är att Realtid.se ska bli en etablerad affärssajt, som attraherar samma läsare och annonsörer som Veckans Affärers och Affärsvärldens sajter.

Nyheter24.se, som lanserades förra året, har som mål att nå ett positivt månadskassaflöde innan året är slut. Men delägaren och ansvarige utgivaren Patrik Sandberg låter inte längre lika övertygad om att målet uppfylls.

Under bolagets första 16 månader, till och med december 2008, omsatte sajten 1,7 miljoner kronor och gjorde en förlust på 5,3 miljoner kronor.

– Annonsmarknaden på nätet är allt annat än fantastisk just nu. Vi får kämpa tre gånger så hårt för varje krona, säger Patrik Sandberg, delägare och ansvarig utgivare på Nyheter24.

Men den provokativa inställningen till pressetiska regler har betydelse för både Realtids och Nyheter24:s roll som annonsmedier.

– Trafikmässigt fungerar sajterna som annonsbärare, men det finns nackdelar för företag att befinna sig i den miljön, säger Kristina Carlsson, internetchef på mediebyrån Mediaedge CIA.

Hon tycker att Realtid.se och Nyheter24.se passar bäst som annonsplats för uppstickare och företag som gillar att provocera.

– Det finns företag som bygger sitt varumärke på att sticka ut, exempelvis Ryanair, men det finns andra som bör fundera ordentligt över vad det betyder för varumärket.

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har en pågående kampanj på Realtid.se, riktad till småföretagare. Annika Bergman är marknadschef för företagsförsäkringar på Trygg-Hansa:

– Kampanjen går på breda sajter, eftersom vi har lärt oss att småföretagare framför allt är privatpersoner. De nås bättre på Aftonbladet.se än på starta eget-sajter, säger hon.

Realtid.se ingår som en av flera webbplatser i kampanjen, och var inte ett aktivt val från Trygg-Hansas sida.

– Jag är medveten om att Realtid.se har ett rykte, men vet inte så mycket om det. Det är mediebyrån som väljer var kampanjen går, även om det är mitt ansvar att gå igenom vilka sajter som ingår, säger Annika Bergman.

Jonas Vahlne, internetrådgivare på Mindshare, tror att flera av annonsörerna på Realtid.se och Nyheter24.se inte är medvetna om att sajterna är kontroversiella. Ofta säljs annonserna via affiliates, utan att företagen vet vilka sidor som ingår.

– De flesta har inte den kollen. Sajterna uppfattas som uppstickare och underdogs, men många vet inte om att de är kritiserade, säger han.

Men det har hänt att annonsörer har reagerat och tycker att Realtid.se har gått över gränsen.

– Det har hänt, men förvånansvärt sällan, säger Jonas Wiwen-Nilsson.

– Vi tar journalistiken på blodigt allvar, och driver en utmanande journalistik som vi står för till 100 procent.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.