Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tallink Silja syns på tåg

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Tallink Silja tar hjälp av 365 Publishing i en tågkampanj som ska rulla genom 57 svenska kommuner.


Kampanjen omfattar helfoli­erade tåg, ombordreklam och annonser. Dessutom passar Tallink Silja på att köra event på tågstationerna och det blir även en tävling via Instagram. Kampanjen ska pågå under sex månader.

– Tågfoliering är bäst lämpat för storytelling. Har man 100 meter tåg att kommunicera på så ska man inte bara slänga upp en logga, säger Thorbjörn Lindh, försäljnings- och marknadschef på Västeråsbaserade 365 Publishing, som både säljer medieutrymme och står för reklamproduktion.

Kampanjen körs i 57 kommuner i Mellansverige – från Dalarna till Östergötland. Årligen görs 27 miljoner besök på stationerna i området och 36 miljoner resor säljs inom kollektivtrafiken, exklusive Stockholm, enligt 365 Publishing.

Tallink Siljas kampanj kostar cirka 1 miljon kronor i medieutrymme.

– Folieringar är vanligt i Stockholm, men här ute i landet är vi i princip ensamma om konceptet. Det är väldigt iögonfallande när ett 100 meter långt folierat tåg rullar in på Västerås centralstation.

365 Publishing har tidigare jobbat med exempelvis Ikea och skid-VM i Falun.

– För den som vill synas utanför Stockholm är tåg ett jättebra komplement. Dessutom är det lite udda, säger Thorbjörn Lindh.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.