Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Talentum och Plaza går mot strömmen

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Talentum och Plaza Publishing Group är de enda förlag som ökar upplagan i senaste TS.


Ämnen i artikeln:

Plaza Publishing GroupTalentum

Talentums upplaga ökar med 9,6 procent och Plaza ökar med 2,3 procent, enligt senaste TS-mätningen.

Båda förlagen har dock lanserat nya titlar, som mäts i TS för första gången i år. Rensat från dessa titlar ser det annorlunda ut. Då landar Talentums ökning på 1,6 procent, medan Plazas titlar i stället minskar upplagan med 6 procent.

En förklaring till Talentums stabila upplaga är inriktningen på b2b, berättar Talentum Sveriges vd Roger Thorén. Förlaget ger bland annat ut Ny Teknik, Arbetarskydd, Affärsvärlden och Dagens Media.

– Så länge titlarna har innehåll som arbetsplatserna har behov av så betalar ju arbets­givaren prenumerationen, vilket gör att vi inte är lika priskänsliga eller påverkade av vad som händer i samhället på kort sikt, säger Roger Thorén.

– Men jag vill gärna tro att vi gör bra tidningar också, det känns jättekul att konstatera.

Andelen fullt betalande prenumeranter minskar dock för förlaget. Det är framför allt Arbetarskydd, Lag & Avtal och Ny Teknik som tappar fullt betalande prenumeranter.

Exakt vad det beror på håller förlaget nu på att analysera.

– Det är ett bekymmer och svårare att säga vad det beror på. I något fall har helårsprenumeranter fått erbjudande om billigare halvårsprenumeration och när det gäller Ny Teknik så fluktuerar prenumeranterna med medlemsantalet i Sveriges Ingenjörer.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.