Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Tailify vill minska spillet på Instagram

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

Instagram-stjärnorna kan ta uppemot 100 000 kronor – för ett inlägg.Men ingen vet vem som nås av de sponsrade inläggen.Det vill svenska Tailify ändra på.– Det är som att slänga pengarna i sjön, säger Fredrik Segerby, vd för Tailify.


Artisten Zara Larsson fick under våren ryktet att gå när hon hintade om att hon hade en ny ”crush” (förälskelse) i sitt liv.

Det var dock inte fråga om någon romans. Den hajpade unga artisten var i stället en del av Lokas marknadsföring.

”Här är min nya crush! Loka Crush jordgubb! Älskar! #MinCrush #LokaCrush #jordgubb”, skrev Zara Larsson under bilden där hon poserar med den nya Lokaflaskan.

Hon har 853 000 följare. Kenza Zouiten når 1,2 miljoner och Rache­l ”Yoga girl” Brathen har 1,6 miljoner Instagram-följare.

Instagram når ut speciellt bland unga, som kan vara svåra att nå via traditionella medier. Sponsrade inlägg blir nu vanligare – och dyrare. Enligt Fredrik Segerby kan ett inlägg kosta allt från någon hundralapp till 100 000 kronor, även om det senare handlar om extremfall.

Trots det finns ingen målgruppsdata kring profilernas följarskaror.

– Det finns inga oberoende mätningar, säger Kristina Juhlin, digitalchef på mediebyrån Carat.

Annonsören är utlämnad till uppskattningar.

En svensk annonsör som vill använda ambassadörer för en produktlansering kan omöjligen veta hur stor del av följarna som finns i Sverige. Risken för dyrt spill är därmed stor.

Nu lanserar svenska Tailify en plattform som bolaget hävdar är först i världen med målgruppsdata över profilernas följarbas.

Vd:n Fredrik Segerby liknar stora investeringar i Instagram-kampanjer vid att ösa ned pengar i ”ett stort svart hål”.

– Istället för att fortsätta sälja det svarta hålet har vi lagt mycket tid och pengar på att skapa den här plattformen som kan ge bättre kunskap, säger han.

Tailify jobbar sedan flera år tillbaka med just ”influencer marketing”. I sitt stall har bolaget många av Sveriges största Instagram-profiler.

Tailifys egenutvecklade plattform bygger bland annat på data från Instagrams API.

Bland de tio mest använda Instagram-ambassadörerna i Sverige ligger snittet på antalet svenska följare på runt 71 procent. Dock varierar det mellan 10 och 95 procent, enligt data från Tailify.

– Om detta ska bli en stor marknad krävs det att fler ska kunna ta köpbeslut baserade på information. Vi ser det som vår uppgift att strukturera upp marknaden, säger Fredrik Segerby.

Daniel Silander, strateg och grundare på digitalbyrån Holy som stod bakom Lokas kampanj med Zara Larsson, bekräftar att det i dagsläget är svårt att veta vem som nås av Instagram-stjärnornas inlägg.

– Det är en manuell process i dag. Vi vill bara betala för den svenska målgruppen om det är ett svenskt varumärke. Vi analyserar själva ambassadörens profil, engagemanget och själva resultatet i form av konvertering. På så sätt lär man sig vilka ambassadörer som har en hög affinitet i målgruppen, säger han.

Kristina Juhlin välkomnar initiativ såsom Tailifys plattform, men menar samtidigt att annonsörerna måste förhålla sig kritiskt till siffrorna.

– Hade detta varit enkelt hade det varit löst redan. Därför får man titta närmare på exakt vad de har att erbjuda, säger hon.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.