Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Systembolaget får ny grafisk profil

Publicerad: 9 december 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:19

Systembolaget inleder en omfattande uppdatering av sin grafiska profil. Uppdraget landar på designbyrån Bas – som ersätter Happy F&B.


Systembolagets grafiska manual, som sätter ramarna för hur varumärket ska tas ut i samtliga kanaler, har mer än ett decennium på nacken. Under många år har det statliga bolaget jobbat med Forsman & Bodenfors designbyrå Happy F&B.

Nu väntar en omfattande uppdatering av den grafiska profilen. För att förnya Systembolaget har företaget valt att avsluta samarbetet med Happy F&B. Ny byrå är Stockholmsbaserade design- och varumärkesbyrån Bas, som 2013 hade knappa 30 anställda och omsatte 31,2 miljoner kronor.

– Vi har haft ett långt och givande samarbete med Happy, som har varit en viktig del i att stärka vårt varumärke. Men vi kände att vi behöver lyfta på stenarna och ruska om, säger Malin Forkman.

Strategisk höjd, bra arbetsprocesser och gedigen erfarenhet av uppdrag inom detaljhandeln var några av faktorerna som ledde till att Bas vann pitchen, där även Happy F&B deltog.

– Bas kan utmana oss på ett bra sätt, och vi behöver ta ett steg vidare, säger Malin Forkman.

Nu inleds arbetet med att ta fram en ny grafisk profil för Systembolagets kommunikation i samtliga kanaler. Arbetet ska vara klart under första delen av nästa år.

Färg och form, typsnitt, illustrationer, fotografier och annat ingår i omgörningen som ska resultera i en ny grafisk plattform. Den ska i sin tur styra ut­seendet i all kommunikation, från små etiketter i butikshyllan till utseendet i Systembolagets reklamfilmer.

– Det blir ett ramverk som ska ge utrymme för kreativitet. Ska vi exempelvis ta fram en ny reklamfilm så ska den grafiska manualen kunna fungera som stöd, eller möjliggörare.

Ett uttalat mål är att System­bolagets kommunikation ska bli mer enhetlig över samtliga kanaler. Bland annat har den digitala utvecklingen under de senaste tio åren gjort att varumärket spretat mellan olika kanaler.

En sak är dock fredad. Systembolagets klassiska logotyp, med gul text i seriffer på grön bakgrund, blir kvar.

– Kunderna kommer att känna igen sin gröna skylt utanför butiken. Man ska inte göra om saker för sakens skull. Det finns inga indikationer på att den skulle förmedla fel bild av Systembolaget.

Systembolaget har under 2012 och 2013 sjösatt en ny kommunikations- och varumärkesplattform. Den nya grafiska profilen blir en fortsättning på det arbetet.

Systembolaget har i år ökat medieinvesteringarna kraftigt. Under årets sista månader går bland annat en tv-kampanj som ger svar på den fundamentala – och djupt politiska frågan – varför Systembolaget finns.

Genom åren har liknande kampanjer väckt ont blod hos debattörer och politiker som anser att Systembolagets reklam tangerar opinionsbildning för att motivera bolagets egen existens. En liknande debatt väntas även denna gång.

– Det är bra att den debatten förs. Vi finns av en enda anledning, de alkoholrelaterade problemen blir mindre om alkohol säljs utan vinstintresse. Det är därför vi har ett detaljhandelsmonopol.

Nästa år skruvar Systembolaget upp närvaron ytterligare.

– Man kommer att se mer från Systembolaget under nästa år.

Pumpar upp reklamköpen

Hittills i år: 45,2 miljoner kronor.

2013: 30,6 miljoner kronor.

2012: 40,6 miljoner kronor.

*Investeringar i traditionella medier (internet mäts ej) i bruttopriser, det vill säga exklusive rabatter, enligt Sifo reklammätningar.

Systembolagets byråupställning

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors.

Mediebyrå: Scream.

Digitalbyrå: Daytona.

Designbyrå: Bas.

Systembolagets medieinvesteringar*

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev