Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Sydsvenskan provar ny betallösning

Publicerad: 30 Mars 2011, 07:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

I höst början Sydsvenskan att ta betalt för delar av sitt digitala innehåll. Syftet är att skapa en prenumerationsmodell som funkar i alla kanaler – dygnet runt. "Alla kommer in på nöjesfältet, men alla kan inte åka alla attraktionerna", säger chefredaktören Daniel Sandström i en intervju med Dagens Media.


Morgontidningarna bör ge upp sin desperata jakt på räckvidd både i print och på webben och istället inse att det är prenumerationer och stärkta relationer med de som är villiga att betala som kommer att finansiera journalistiken framöver. Det menar Daniel Sandström, chefredaktör för Sydsvenskan.

– Det är ingen räckviddsaffär längre, det är en målgruppsaffär och det handlar om att ge trogna prenumerationer mervärde. Banneraffären allena kommer inte att vara avgörande, säger han. 

Med starten hösten 2011 eller våren 2012 tar Sydsvenskan

det steg som bland andra Göteborgs-Posten och Aftonbladet redan tagit – och som tidningar världen över sneglar på: en del av innehållet på sajten kommer inte längre att vara gratis. Men Daniel Sandström vänder sig emot termen ”betalvägg” som brukar användas i sammanhanget.

– Vi ser det snarare som att vi inför olika typer av access. Vi har just nu bara en affärsmodell för en liten yta av dygnet, på morgonen. Resten av dagen läser alla gratis. Vi behöver skapa en värdekedja som är starkare för prenumeranterna över hela dygnet, ett ”all-access-paket” där även Ipad och mobilen ingår, säger han.

Något förenklat kan man säga att det i dag finns två skolor för hur svenska dagstidningar agerar på webben. Dagens Nyheter, till exempel, har dragit ned på dubbelpubliceringen medan SvD gjort tvärtom. När SvD relanserade sajt härom veckan var ett uttalat mål att den skulle bli mer lik papperstidningen. Daniel Sandström tror att SvD:s omgörning är ett första steg till att ”knyta ihop webben och pappret i prenumerationsaffären”.

Han säger samtidigt Dagens Nyheters och SvD:s ständiga jakt på fler – men illojala – prenumeranter har skadat morgonpressens ”trovärdighet som långsiktig partner”.

– Vi har kampanjt för mycket. I Stockholm har den mest illojale blivit den mest priviligierade. Du kan ju sitta och vänta tills du får tidningarna gratis. Är tidningarna ungefär likadana blir det bara skönt med lite variation.

Ett vidgat prenumerationsbegrepp ger andra fördelar, påpekar han, i form av kunddatasbaser – som nu ska utnyttjas bättre.

– Det kommer bli viktigt för oss att ha den bästa kunddatan för den här regionen. Facebook och Google har redan bra data, vi måste göra om vår modell från analog till digital.

Detta testas just nu – om än i ett mer radikalt experiment – av The Times, som nyligen stängde ned hela sin sajt för de som inte betalar. Ett grepp som väckte mycket kritik, men som är helt logiskt, enligt Daniel Sandström.

–Murdochs mål är nog inte primärt att öka intäkterna från läsarna så mycket som att få kunddatan för de som är beredda att betala för journalistik. Murdochs son James kommer från betal-tv, det är den typen av tänk man applicerar på The Times, säger han.

I april förra året lanserade Sydsvenskan en ny sajt, vars utformningen skiljde sig rejält från konkurrenternas. Reaktionen från läsare och branschtyckare var häftig och många menade att tidningen gjort ett misstag.

– Vi ville skapa framtidens tidning. Reaktionerna blev starka, framför allt inom medievärlden. Det är ganska intressant, branschens betraktare säger alltid att det inte händer någonting, när det väl gör det säger de ”oj, det här var alldeles för vågat”. Men säg så här, SvD hade inte gjort som de gjorde om inte vi gjort det.

Apar de efter er?

– Titta på Svenskans topp och titta på vår topp. End of story. Utifrån att göra den förändringen har vi blivit modigare, när vi gör andra förändringar kommer vi att våga gå längre än tidigare, även om de kanske inte alltid blir lika radikala.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.