Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Sydsvenskan bygger också mässbolag

Publicerad: 31 Augusti 2011, 06:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

TV 4 är inte det enda mediebolaget som ger sig in i mässbranschen. I södra Sverige slår Sydsvenskan och Numera Mässor sina påsar ihop och bildar bolaget Sydsvenskan Mässor & Events.


Det nya bolagets första uppgift blir bland annat att arrangera Skånemässan och Motormässan. Men de två bolagen har en långvarig relation bakom sig.

– De har varit en kund hos oss i 15 års tid. Dels via annonsering, men också genom att de har köpt bilder och annat åt utställarna, säger Johan Belfrage, ekonomichef på Bonnier-tidningen Sydsvenskan.

Varför bildar ni det här nya bolaget?

– Vi ser tydliga synergier mellan våra målgrupper och i kombination med att vi nu har en situation där vi får en ny mässa i regionen kan vi verkligen sätta Malmö på kartan. Mötesindustrin växer och det finns en stor potential på marknaden.

Ulf Ottosson är vd för Sydsvenskan Mässor & Events:

– Det finns uppenbara fördelar med att bilda ett bolag tillsammans. Sydsvenskans annonsörer är i många fall våra utställare och våra besökare är i många fall deras läsare. Det här ger oss en möjlighet att stärka upp marknadsföringen och paketera fler erbjudanden.

Johan Belfrage igen:

– Vi har marknadsföringskapaciteten och kundbasen, men det är klart att vi vill spetsa vår kompetens på området. Nu får vi ju deras kunnande inom området.

Enligt h onom ska det nya bolaget på sikt omsätta runt 40 miljoner kronor.

– Vår strategi är att finnas i fler kanaler och livemötet är en viktig sådan där vi hoppas kunna skapa nya intäkter. Om vi långsiktigt sett får en avkastning som ligger över 10 procent av omsättningen blir vi jättenöjda.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.