Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Swedbanks reklam får effekt

Publicerad: 16 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Swedbank är vinnaren bland svenska banker när det kommer till varumärkespreferens och reklamerinran, visar Nepas undersökning.


Storbankerna slåss om kundernas pengar på en relativt statisk marknad. Kommunikativt väljer de vitt skilda strategier. Swedbank marknadsför sig mer konceptuellt med reklamföljetongen ”Livet under eken”, framtagen av Lowe Brindfors, medan Handelsbanken nästan helt väljer bort traditionell reklam till förmån för egen ekonomi-tv.

Dagens Media kan nu, med hjälp av siffror från analysföretaget Nepa, visa vilken effekt kommunikationen har.

Drygt en fjärdedel, 25,4 procent, av de tillfrågade i studien skulle välja Swedbank i första hand om de skulle samla alla sina banktjänster hos en bank. Det visar siffror från årets tredje kvartal. Även när det kommer till reklam­erinran ligger banken i topp, före Handelsbanken.

Från januari till juni i år är den totala kostnaden för marknadsföring inom Swedbank-koncernen 177 miljoner kronor, enligt bolagets kvartalsrapport. Det är en ökning med 5 procent jämfört med samma period i fjol.

– Reklamkonceptet ger oss väldigt höga effektvärden – då ska vi vara där. De här siffrorna från Nepa stödjer det. Reklamen är extremt effektiv, säger Björn Larsson.

Nackdelen är höga produktionskostnader och att filmerna tar lång tid att producera. I framtiden vill Björn Larsson se kortare och snabbare reklamfilmer.

Även kanalvalen förändras.

– Vi ser att vi kommer att gå i tv, men inte linjär-tv. Det blir mer streamad tv, Youtube och sökord. Dit går halva vår mediebudget i dag.

Enligt Sifo reklammätningar är Swedbank den bank som investerat näst mest pengar på reklam brutto mellan januari och juli i år, efter Ikanobanken. Björn Larsson säger att det beror på att de är störst.

– Om man tittar på medieinvesteringar i förhållande till netto­inkomst ligger alla svenska banker på runt 1,3 procent. Det syns inte kostnaden för intern marknadsföring, till redan befintliga kunder. Svenska banker har inte så stor kundomsättning, vilket gör att extern marknadsföring har något mindre betydelse. Vi prioriterar att få de kunder vi har att köpa mer av oss.

I kontrast till Swedbanks svällande reklamköp jobbar Nordea hårt för att sänka sina marknadsföringsinvesteringar. I Nepas siffror över reklamerinran (top of mind) har Nordea också backat under 2013 och hittills i år.

– Vi har gjort en generell översyn av effektiviteten i det vi gör. Vår reklammängd totalt sett är nu mindre, men vi har också bäst reklamerinran i förhållande till den investering vi gör, säger marknadsdirektören Claes Tell.

Linjär-tv har valts bort. Istället satsar Nordea på att synas i webb-tv samt andra digitala plattformar. Dessutom har Nordea valt att satsa på den egna reportagetidningen Fair samt föreläsningsturnén Fair talks.

Handelsbanken har i stort sett inte gjort någon köpt reklam i år, enligt Sifo. Det straffar sig i Nepas undersökning. Under årets tredje kvartal hade 12,8 procent banken som sitt förstahandsval, vilket kan jämföras med 15,5 procent under första kvartalet 2013.

Dagens Media har sökt kommunikationschefen Johan Lagerström.

– Vi avstår från att kommentera detta, säger Johan Wallqvist, tf presschef på Handelsbanken.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.