Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"SVT satte webb-tv-standarden"

Publicerad: 28 April 2010, 08:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Morgondagens kommunikation handlar inte om att göra bästa kampanjen utan om att vara bäst på att skapa nytta.


– SVT Play har satt standarden för svensk webb-tv och är en av de ledande tjänsterna i världen sett till design och innehåll. Dessutom har den lyft SVT:s varumärke och hjälpt dem att hitta tillbaka en yngre målgrupp, tillägger juryordförande Rickard Villard, som till vardags är cd på Lowe Brindfors.

Namnet ”SVT Play” har även gett upphov till det svenska begreppet ”Play-tjänster”. I andra länder heter det vanligtvis ”video on demand”. SVT Play användes för första gången på webbtv-spelaren 2006. Det vann i konkurrens med ”Mitt SVT” och ”SVT Alltid”. ”Anytime” var ju redan taget av TV4.

– Vi beslutade oss för att paketera tv-utbud för webben och skapa ett varumärke för att lättare kunna rikta publiken dit. Vi ville ha ett namn som förklarar vad det handlar om utan att låta komplicerat, säger Stefan Kervefors, tf chef för interaktiva medier på SVT.

Tidigare tittades det mest på webb-klipp, men nya SVT Play har drivit på svenskarnas konsumtion av fullängdsprogram på webben. Tjänsten lanserades i februari 2009 med en massiv kampanj i egna kanaler. Samma år nådde SVT Play 700 000 unika besökare en genomsnittlig vecka – nästan en fördubbling jämfört med föregående år.

– Renodlingen och våra tuffa prioriteringar har varit en viktig nyckel till framgång. Vi ville att det skulle vara lätt att hitta i utbudet och förstå vad tjänsten gick ut på. Den tekniska plattformen är också mer framtidssäker och byggd för att klara av tillväxten, säger Stefan Kervefors.

SVT:s klipp var väl synliga i förra SVT Play, men lyftes ned i nya strukturen. All social interaktion med användarna har placerats på Svt.se.

– En stor utmaning var att undvika känslan framåtlutat youtube-tittande och istället skapa en bakåtlutad tv-känsla. Till slut kom vi fram till att svart signalerar just tv. Vi kompletterade det med Plays gröna varumärkesfärg, säger Lisa Lindström, vd på Doberman.

Hon poängterar att det täta samarbetet med SVT var centralt för projektets framgång. På så sätt lärde Doberman känna SVT:s ”ekosystem” och tillgångar i organisationen.

– SVT sågs inte längre som några innovatörer när projektet startade, men SVT Play har smittat av sig på varumärket och fått dem att framstå som nytänkare.

Vad betyder titan-priset för Doberman?

– Oerhört mycket. Titan är den enda Guldäggs-kategorin som vi kan vinna eftersom den belönar god tjänsteutveckling och design.

SVT Play ska fortsätta att vara renodlat utan komplicerade funktioner. Istället är det innehållet som är i fokus.

Stefan Kervefors:

– Vi tittar på att göra mer webbexklusivt innehåll, som är anpassat för formatet sett till längd och interaktivitet.

Titanägg till SVT Play

Syfte: Att göra tv on-demand för SVT tillgängligt för hela svenska folket och därmed skapa en plattform för en ny generation av public service.

Uppdragsgivare: Sveriges Television

Byrå: Doberman

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.