Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

SVT piskar reklam-tv

Publicerad: 26 Augusti 2009, 14:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

TV. SVT dominerar totalt över de kommersiella kanalerna i Kristallen. På fem år har public service-huset samlat ihop 122 nomineringar – långt fler än alla andra kanaler tillsammans.


Kristallen ska belöna nytänkande, originalitet och ett exceptionellt gott hantverk, står det i stadgarna. Vid en närmare titt på juryns nomineringar och vinnare sedan starten verkar det främst vara SVT som står för det.

Public service-jätten har kammat hem mer än dubbelt så många nomineringar som TV4, som är nummer två i statistiken med 53 nomineringar. Än sämre har det gått för TV3 och Kanal 5.

– SVT vågar testa nya saker i större utsträckning än kommersiella kanaler. Det kan upplevas som mer kvalitativt och unikt. Kommersiella kanaler springer mer i flock, säger Patrick Svensk, vd för Zodiak Television.

Han ser samma mönster även utanför landets gränser. De kommersiella kanalerna vill se dokumenterad internationell framgång innan de vågar köpa.

– England är det stora undantaget. De fortsätter att pröva nytt och satsar på egenutvecklat. Därför kommer de flesta nya program i Europa från England, säger Patrick Svensk.

Den utvecklingen avspeglas i årets upplaga av Kristallen, säger Nicola Söderlund, vd på Spark Networks.

– I vissa kategorier är fyra av fem program internationella format. Det säger ganska mycket om kreativiteten hos svenska tv-bolag.

SVT:s dominans i Kristallen kan också förklaras med att de är ensamma om att producera program inom alla genrer.

– Vi har en stor egenproducerad bredd som vi behåller år ut och år in med hjälp av duktiga interna och externa kreatörer,  medan konkurrensen från de andra kanalerna varierar inom olika genrer.   På senare år har vi sett ett stort underhållningsutbud, säger Lena Glaser, tf programdirektör på SVT.

Kristallen instiftades 2005 av de stora tv-husen som ett svenskt svar på amerikanska Emmy-priset. Vinnarna utses till stor del av tv-branschen själv. Det kan i längden orsaka jäv, tror Johan Westman, utvecklingschef på Metronome och före detta programchef på Kanal 5.

– Som gammal stiftelsegrundare tror jag att man måste arbeta med urvalsprocessen. Det är lite komplicerat att branschen röstar på sig själv och det är inte helt neutralt.

Robert Aschberg, styrelseordförande för Strix, tror att SVT:s överlägsenhet kan ligga i synen på public service.

– Inom vissa jurygrupper kan SVT:s program anses som lite finare. Det finns en utbredd uppfattning om att kommersiella program är fula saker.

Vad kan de kommersiella kanalerna göra för att ändra på SVT:s dominans?

– Det är bra med konkurrens. De får spotta i nävarna och ta i lite mer, och så måste de komma bättre överens om vem de ska nominera.

Oavsett delade meningar om Kristallen har priset en betydelse för branschen. Robert Aschberg anser att tv-priserna tillför seriositet till branschen och enligt Patrick Svensk handlar det framför allt om att hylla personalen.

– Kristallen betyder ingenting för våra varumärken eller tv-kanalerna i sig. Hela grejen är att lyfta fram alla dem som har slitit med programmen.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.