Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

SVT brände sitt krut på sporten

Publicerad: 26 Oktober 2012, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Efter OS och fotbolls-EM är det ett SVT med en rejält försvagad tablå som möter de kommersiella kanalerna i höst. Nu kommer också resultatet – en naturlig tillbakagång i tittartidsandel.


Ämnen i artikeln:

SVT

Med draghjälp från OS i London och fotbolls-EM har SVT haft en lysande sommar. Men nu är pengarna slut – något som resulterat i att SVT1 har tappat 9 procent i målgruppen alla 3-99. I åldern 15-44 år är tappet hela 19 procent medan tappet i 12-59 år är 14 procent. Värst ser det ut i målgruppen 15-49 år, där tappet är hela 20 procent.

SVT:s programchef Annie Wegelius är dock inte oroad.

– Det är alltid den som är störst som tappar mest.

Annie Wegelius säger sig inte vara överraskad och menar att det är nischkanalerna som växt på bekostnad av SVT. Men också att tappet är ett resultat av en medveten strategi

– Vi har valt att i variationen och genrebreddens namn förändra SVT1 litegrann. Vi har exempelvis startat en kulturslot där vi har stoppat in program som ”Kobra” och ”Bergmans video”. Från vår utgångspunkt är det här viktiga program som förtjänar sin plats i ettan även om tittartidsandelen går ned, säger hon, och fortsätter:

– Däremot hade jag haft lite större förhoppningar på lördagarna. ”Fridlyst” är ett bra och trevligt program, men det har inte kunnat stå sig i konkurrensen.

Ser du allvarligt på tappet?

– Hade vi varit en kommersiell tv-kanal hade vi säkert pratat om tittartapp, men för oss är det här inte särskilt alarmerande. Tittar vi på de kvalitativa mätningar som gjorts under hösten så kommer vi verkligen ut med flaggan i topp.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.