Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Sveriges Tidskrifter: Nätet ger bara 2 procent

Publicerad: 12 Oktober 2010, 14:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35

Förlagens intäkter från nätet är i stort sett obefintliga. Det visar Sveriges Tidskrifters egna siffror – som för första gången särredovisar nätsäljet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterAller MediaBonnier TidskrifterIpad

– Vi står inför en brytpunkt, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.

I kartläggningen ”Tidskriftsfakta 2010” avslöjar branschorganisationen Sveriges Tidskrifter för första gången i siffror hur illa det är ställt. Endast 2 procent av medlemmarnas intäkter kommer från annonsförsäljning online.

Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, medger att siffran som nu redovisas för första gången ”inte är en jätteframgång”.

Men hon ser det som en följd av ett viktigt strategiskt val – snarare än ett misslyckande.

– Ingen har hittills kunnat visa att man verkligen kan tjäna pengar på innehåll på nätet. Mot den bakgrunden tycker jag att branschens beslut att inte börja ge bort sitt innehåll gratis på nätet, som dagspressen gjort, var klokt, säger hon.

Aller Media, som fortfarande inte ens har sajter till många av sina titlar, genomför nu en total omorganisation av sina nätaktiviteter. Drift och lönsamhetskrav flyttas från Aller Internet till respektive titel.

– Vi hoppas att det ska stärka respektive varumärke och ge ett tydligare samspel mellan tidning och sajt, säger Hans Althin, affärsutvecklingsdirektör på Aller Media

Främst berörs titlarna Elle, Café, Chic, Svensk Damtidning och Må Bra – som har stora webbsajter.

Men Aller Media ska även göra en total översyn för att se var förlaget kan tjäna på att lansera sajter till övriga titlar.

– Vi ska se över detta för att se vilka tidningar det är relevant för. Det kommer att komma fler Allersajter under nästa år.

Kommer alla titlar att få en egen sajt?

– Inte alla, men fler kommer att ha det.

Maria Croon, chef för Forma Magazine, säger att webben fortfarande utgör en väldigt liten del av förlagets omsättning.

– Tidskriften är basen i vår affär, men vi tittar även på hur vi ska utveckla andra kanaler.

Ulrika Saxon, vd för Bonnier Tidskrifter, tycker att den låga andelen intäkter från nätet är anmärkningsvärd.

– Det är ett underbetyg, får man nog säga, vilket säkert kommer leda till att magasinsförlagen söker ny potentiella vägar för digitala betaltjänster, säger hon.

Ipad och de övriga läsplattornas intåg på marknaden ska förhoppningsvis göra att tidskrifterna kan hitta ett sätt att ta betalt för digitalt innehåll.

– Vi tror att vi står inför en väldigt intressant brytpunkt. Läsplattorna är vår branschs stora chans, säger Kerstin Neld.

Om tidskrifterna väl lyckas få sina läsare att betala för digitalt innehåll tror Kerstin Neld även att de digitala annonsintäkterna kommer att öka markant.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev