Strategi och analys
Sveriges Annonsörer och Tailsweep lanserar ny infuencer-valuta
Publicerad: 15 november 2016, 13:45
Uppdaterad: 15 november 2016, 13:56
Bara veckor efter att såväl Influencers of Sweden och Sweden Influencers annonserat att de ska lansera valutor för influencer marketing – tänker nu även Sveriges Annonsörer och Tailsweep göra detsamma.
I början av november berättade Dagens Media om Influencers of Sweden som vill vara Sveriges första branschorganisation för influencer marketing.
Vd:n och grundaren Linda Hörnfeldt sade då att ett av målen var att skapa en gemensam branschetik.
– Vi vill dessutom ta fram en gemensam valuta för influencer marketing-branschen. Vi hoppas knyta influencer-nätverken till oss, så att vi alla jobbar åt samma håll, sade hon till Dagens Media.
En vecka senare meddelade nätverket Sweden Influencers att en sådan hade man redan tagit fram – en certifiering för företag som vill jobba med influencers.
Något som fick de båda aktörerna att råka i luven på varandra.
– Jag känner spontant att uppgiften att ta fram en certifiering är ett jobb för en oberoende aktör, som en branschorganisation, och inte ett vinstdrivande företag, som själva jobbar med influencers. Sätter man sig i den sitsen kan det bli problematiskt och lite jävigt, sade Linda Hörnfeldt till Dagens Media.
På frågan ”Hur ser du på Influencers of Swedens ambition att ta fram en certifiering – kan det skapa otydlighet med certifiering från två olika håll?” – svarade Sweden Influencers grundare Käthe Nilsson:
– Jag tror att målet är detsamma, men det finns olika sätt att ta sig dit. Jag upplever att de vill ta fram en certifiering för influencers själva, medan vi vill riktar in oss mot själva företagen. Enligt mig är det där det största problemet ligger, men det är bra att få med sig båda delar.
Och nu meddelar alltså intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och influencer-företaget Tailsweep att man ämnar ta fram en gemensam valuta för influencer marketing-branschen. Syftet med den nya valutan är att tydliggöra vad gäller annonsmärkningar och samarbeten mellan influencers och annonsörer.
– Vi ser ett stort behov för en gemensam valuta i branschen och genom denna ser vi också att annonsmärkningen kommer att bli tydligare då alla spelar efter samma spelregler. Det ska bli tydligare vad ett samarbete med en influencer kostar, och vad man kan förvänta sig att få ut, kommenterar Lin Eriksson Nordström, chef för digitala tjänster på Sveriges Annonsörer.
Bloggvalutan, som ännu inte existerar, kommer även att integreras som en del i Sveriges Annonsörers KIA-index. Första steget är att sätta ihop en arbetsgrupp för att leda arbetet med att ta fram den nya valutan.
– Vi är väldigt glada och stolta över att få vara med kring arbetet med bloggvalutan. Det är ett viktigt steg för att göra vår spännande och expansiva bransch än mer professionell, säkerställa tydliga mätpunkter, och en ökad transparens. Jag vet av egen erfarenhet hur bra podcastvalutan togs emot av annonsörer och mediabyråer, och är övertygad om att utfallet av detta arbete kommer att ha en lika positiv effekt på bloggosfären, kommenterar Öjje Holt, vd på Tailsweep.