Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Sverige ökar mest i Reklam-Europa

Publicerad: 27 Oktober 2010, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Sveriges reklammarknad återhämtar sig i raketfart i jämförelse med resten av Europa. Det visar en ännu opublicerad rapport från IRM.


Ämnen i artikeln:

IRMBonnierMagnus AnselmMTGJonas BonnierHans-Holger Albrecht

– Sverige har starkare tillväxt än våra grannar, säger Magnus Anshelm, vd för IRM.

Återhämtningen efter krisåret 2009, då reklammarknaden befann sig i fritt fall, går snabbare än väntat. Institutet för reklam- och medie statistik, IRM, har redan flaggat för att deras prognos på 5 procents tillväxt under 2010 kommer att skrivas upp med ytterligare ett par procentenheter.

Bonnier AB och MTG, båda med affärer i många europeiska länder, vittnar om att Sveriges tillväxt är unik.

– Marknaden i Sverige är väldigt stark. Även Norge och Danmark visar tillväxt men i mindre skala, sade Hans-Holger Albrecht, vd och koncernchef för MTG, när han under en telefonkonferens presenterade bolagets resultat för årets tredje kvartal.

Enligt Hans-Holger Albrecht har marknaderna i Östeuropa ”stabiliserats” och enskilda marknader börjar visa blygsam tillväxt.

Baltikums reklammarknader är fortsatt pressade.

Jonas Bonnier, vd för Bonnierkoncernen, kallar skillnaderna ”förbluffande” stora.

– Tittar man österut eller på länderna runt omkring oss har vi en påfallande bättre konjunktur, säger han.

Bilden bekräftas av IRM, som inom kort ska presentera en rapport över återhämtningen på de nordiska reklammarknaderna hittills i år. Vd:n Magnus Anshelm vill i dag inte uppge några exakta siffror, då IRM väntar på ytterligare information.

– Men mönstret är att det gick uppåt redan under första kvartalet i Sverige, medan Norge började uppvisa tillväxt först under det andra kvartalet, säger han.

Enligt indikationen kommer Finland och Danmark inte att uppvisa tillväxt när siffrorna för det första halvåret 2010 är bearbetade.

Enligt Magnus Anshelm är konjunkturen i vid bemärkelse den enskilt viktigaste förklaringen till Sveriges starka reklammarknad.

– I södra Europa och i Storbritannien ser vi ännu ingen vändning. Den finansiella oron och samhällsekonomin i stort gör att företagen går sämre och investerar mindre i marknadsföring.

Polen framhålls dock som ett undantag.

– Deras ekonomi har klarat sig mycket väl.

Konjunkturinstitutet bedömer Sveriges ekonomi som fortsatt ”mycket stark.Barometerindikatorn, som mäter företagens och hushållens syn på ekonomin, närmar sig rekordnivåer.

Hushållens tro på ekonomin nådde nyligen den högsta noteringen på tio år – vilket bäddar för fortsatt högt tryck på den svenska reklammarknaden.

Liknande siffror för hela EU visar däremot att hushållen i Europa sammantaget ser mer dystert på den framtida ekonomiska utvecklingen.

Roger Knudsen, enhetschef på Konjunkturinstitutet, ger en förklaring till den snabba uppgången i Sverige.

– Sverige sjönk väldigt djupt i lågkonjunkturen, och återhämtar sig nu snabbt.  

Kommer tillväxten att fortsätta?

– De högsta tillväxttalen kommer vi nog se nu under detta första återhämtningsår. I prognosen framöver ligger det en dämpning av tillväxttakten.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.