Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Sverige får vänta på Facebook Deals

Publicerad: 3 Februari 2011, 09:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Annonsverktyget Facebook Deals släpps i sverige under 2011, enligt Nnordenchefen Martin Ingemansson. "Vi väntar till marknaden är mogen", säger han.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Med Facebook Deals, som lanserades i USA i november förra året, kan annonsörer koppla erbjudanden till kunder som checkar in hos dem med i Facebooks positioneringstjänst Places.

Detta har bland annat H&M i USA anammat, med ett erbjudande om 20 procent rabatt för den som checkar in i en av modekedjans butiker.

Men svenska annonsörer får vänta ytterligare på Deals.

– Vi lanserar annonsprodukten när vi känner att marknaden är mogen, säger Martin Ingemansson, och fortsätter:

– Ska man jobba med Deals är det bra att redan ha en närvaro Facebook och ha en förståelse för produkten. Annars kan man inte utnyttja den fullt ut, säger Martin Ingemansson.

Facebook Deals kommer till Sverige under 2011, men Martin Ingemansson kan inte säga när.

Lanseringen kommer att ske i samarbete med ett fåtal utvalda annonsörer som redan har en genomtänkt strategi för sin Facebook-närvaro.

Facebook har 4 miljoner användare i Sverige.

Enligt Martin Ingemansson är Places, sedan tjänsten släpptes i Sverige i början av januari, redan större än Foursquare och Gowalla tillsammans. Intresset från annonsörerna är stort.

– Jag får förfrågningar konstant, men vi vill göra saker i rätt ordning så att det blir så bra som möjligt från start.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.