Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Svenskar villiga att dela med sig

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 4 April 2016, 07:38

Svenska konsumenter är inte oroliga för att dela med sig av information digitalt.Men de kräver något i gengäld. Det visar en färsk undersökning.


Det är analysföretaget Insight Intelligence som tillsammans med bland andra branschorganisationen IAB Sverige har undersökt svenskarnas inställning till integritet på webben.

Det är den största undersökningen av sitt slag i Sverige hittills, och resultatet visar att en majoritet av svenska internetanvändare är relativt öppna för att dela med sig av information på nätet.

– I medierapporteringen får man ofta negativa bilder av att företag kartlägger våra liv. Undersökningen visar tydligt att de flesta är villiga att dela med sig av data, så länge man får något i gengäld, såsom tillgång till en tjänst eller riktad marknadsföring, säger Charlotte Thür, vd på IAB Sverige.

Enligt undersökningen är en fjärdedel av de tillfrågade oroliga över att de lämnar ifrån sig information om sig själva när de surfar på nätet, medan 54 procent inte känner någon oro över detta.

Mest oroliga över informationsinsamlingen är unga kvinnor. De är också mest medvetna om vilka spår de lämnar efter sig på nätet.

Samtidigt är majoriteten negativt inställd till den ökade insamlingen av data i samhället i allmänhet.

– Okunskapen om vilken data som samlas in är fortfarande stor, men undersökningen visar att ju större förståelse man har för vad datan används till, desto mer benägen är man att dela med sig, säger Charlotte Thür.

De flesta skulle känna sig mer bekväma med att dela med sig om det framgick tydligare att information samlas in, och vad den används till, till exempel med symboler på sajter som använder beteendestyrning.

– Integritet kommer att vara den nya valutan för företag. De som lyckas göra riktade tjänster och annonsering utan att det känns påträngande kommer att vara de som lyckas, säger Charlott­e Thür.

54 procent är inte oroliga

Insight Intelligence har frågat 1 000 svenskar om integritet på nätet.

54 procent är inte oroliga över att de lämnar ifrån sig information om sig själva när de surfar på nätet.

25 procent är oroliga över detta.

74 procent är okej med att dela med sig av information om den används för att lösa samhällsproblem, och 53 procent om den används för mer relevanta erbjudanden.

Endast 4 procent är bekväma med att dela med sig av information som delas till tredje part.

3 procent tror inte att det går att utläsa någon information om dem när de surfar. Okunskapen är störst bland äldre kvinnor.

Svenskarna är mest bekväma med att dela med sig av personliga intressen och adress, och minst av privata bilder.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.