Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Svenska Spel: "Vi kan tjäna på konkurrensen"

Publicerad: 9 September 2009, 12:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Statliga Svenska Spels genomslag i medierna minskar när konkurrenterna syns allt mer. Nu organiserar bolaget om för att kommunicera smartare – men inte mer.


För Svenska Spel, den överlägset största annonsören bland spelbolagen i Sverige, med bruttoinvesteringar på över 300 miljoner kronor per år i traditionella medier, har medienärvaron varit i det närmaste konstant de senaste åren. Det har fått till följd att Svenska Spels share of voice har minskat från 60 procent till 20 procent på fem år.

– För ett icke statligt företag skulle åtgärden vara att öka trycket med mer reklam, men vi har inte utrymme att göra det. Det enda sättet för oss att gå framåt är att kommunicera smartare, säger Carl-Henric Stjerna.

Nytillträdda vd:n Meta Persdotter har inlett en översyn av Svenska Spels hela organisation, och har tillsatt Thomas Agrell som marknadsdirektör. Hans uppgift blir att samordna bolagets 

marknadsföring.

Trots den ökade konkurrensen redovisade Svenska Spel en rekordvinst förra året.

– Paradoxalt nog tror jag vi kan tjäna på konkurrensen. Ju fler nya utländska spelbolag som dyker upp, desto mer framstår Svenska Spel som ett tryggt och säkert alternativ.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.