söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Svenska Spel tappar mark

Publicerad: 28 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31

Svenska Spel tappar andelar till de internationella spelbolagen allt snabbare. "Vi måste göra en omställning för att fortsätta vara det bästa spelbolaget", säger kommunikationschefen Annika Ferm.

Ämnen i artikeln:

Svenska Spel

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Stora investeringar i en ny digital plattform – och nedskärningar – ska rädda den statliga speljätten.

Annika Ferm har gjort en stor översyn av verksamheten tillsammans med Svenska Spels nytillträdda vd Lennart Käll. I dagarna presenterades en handlingsplan för medarbetarna på huvud­kontoret i Visby.

– Marknaden har förändrats dramatiskt. För bara några år sedan hade vi ett tiotal konkurrenter, i dag är det över 150, säger Annika Ferm.

På fem år har Svenska Spels marknadsandel minskat från 57 till 50 procent.

Det är på onlinespel bolaget tappar mest.

– Det är en trend som vi måste bryta. Den digitala spelmarknaden växer med 10–15 procent och vi hänger inte med. Om vi inte kraftsamlar online nu så kommer det inte se bra ut för oss om några år, säger Annika Ferm.

Styrelsen har fattat beslut om investeringar på 500 miljoner kronor – bland annat i en ny digital plattform.

För att ha råd med satsningarna måste bolaget skära ned på andra delar av verksamheten.

Härom veckan stod det klart att Svenska Spel inte förlänger sitt sponsringsavtal med Riks­idrottsförbundet – värt 20 miljoner kronor om året. Samtidigt ses samtliga sponsringsavtal över.

– Idrotten är jätteviktig för oss, men vi kan inte vara med överallt. Sponsringen är del av vår marknadsföring och alla avtal måste gagna vår affär.

Om reklamköpen minskar är för tidigt att säga, men klart är att Svenska Spel även här tappar andel till konkurrenterna – även om bolaget fortfarande är den största annonsören.

Med bruttoköp på 340 miljoner kronor 2011, exklusive webben, investerar Svenska Spel mer än dubbelt så mycket som närmaste konkurrenterna Unibet och ATG, och står för drygt 20 procent av de totala medieköpen i branschen.

Andelen minskar dock snabbt. Flera utländska spelbolag, däribland Unibet, Betsafe och Expekt.com ökade sina bruttomedieköp med över 60 procent jämfört med året före, enligt Sifo reklammätningar, betydligt mer än Svenska Spel.

– Vi ser att de utländska aktörerna blivit mer aggressiva i sin marknadsföring, vilket ställer högre krav på oss. Vi tittar mycket på hur vi kan kommunicera effektivare, säger Annika Ferm, och fortsätter:

– Samtidigt kan vi inte höja rösten rakt av och ta efter konkurrenterna. Vi måste ta vårt ansvar och samtidigt leva upp till regelverket om ansvarsfull marknads­föring.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev