Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Svenska Spel ratar 3D-mattan

Publicerad: 28 April 2010, 07:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Trots lysande exponering blir det inga 3D-mattor i årets fotbollsallsvenska. Huvudsponsorn Svenska Spel kommer inte överens med leverantören.


Förra säsongen av Allsvenskan exponerades tv-tittarna för Svenska Spels Stryktipslogga i 3D varje gång tv-kamerorna filmade målområdet.

Värdet för exponeringen överträffade kostnaden mer än tiofalt, enligt Erik Kotschack, sponsringsansvarig för Allsvenska på Svenska Spel.

Trots det väljer Svenska Spel bort 3D-mattorna under årets säsong. De kommer inte överens med danska agenten för Logopaint, som säljer reklamutrymmet i Skandinavien.

– Vi har olika intressen, det var flera delar i villkoren som inte var tillräckligt attraktiva, säger Erik Kotschack, som inte vill avslöja exakt vad som gjorde att avtalet sprack.

Som huvudsponsor av Allsvenskan och landslaget har Svenska Spel tillskansat sig ensamrätt på 3D-mattorna i målområdet under Allsvenskan och landslagets hemmamatcher. Det innebär att Logopaint, och svenska återförsäljaren Sportsmedia, inte kan sälja utrymmet till andra annonsörer även om Svenska Spel inte vill ha det.

3D-mattan, 3D Cam Carpet, används vid de flesta europeiska fotbollsligorna, förutom i Storbritannien. Mattorna placeras bredvid målen precis utanför fotbollsplanen. För publiken på arenan ser den ut som en vanlig matta, men för tv-publiken blir loggan tredimensionell när tv-kameran träffar mattan.

Enligt Sportsmedia ger utrymmet tre till fem gånger så mycket uppmärksamhet som en vanlig banderoll bakom målet.

– Utrymmet ger jättefin och unik exponering eftersom målområdet visas så ofta i tv, både under matcher och i nyhetssändningarna, säger Erik Kotschack, som inte utesluter att Svenska Spel tar tillbaka mattorna till nästa säsong.

Svenska Spel har ännu inte bestämt om de kommer att utnyttja 3D-mattorna under höstens svenska landskamper, enligt Erik Kotschak.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.