Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Svenska Spel kampanjar med Svennis

Publicerad: 12 Maj 2010, 07:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Svenska Spel rullar, inför fotbolls-VM, ut årets största kampanj. Affischnamn är Sven-Göran Eriksson och Lars Lagerbäck. Kampanjen, som ska gå tungt i ett flertal medier, stärks upp med ett redaktionellt samarbete i Aftonbladet.


Inför fotbolls-EM 2008 kampanjade Svenska Spel med en pastisch på filmen Gladiator, med förbundskapten Lars Lagerbäck som kejsare. I årets VM deltar inte Sverige, vilket har ställt nya kommunikativa utmaningar på reklambyrån WW/TBWA. Lösningen blev kampanjen ”Hitta ditt andra lag”, som drar igång en vecka innan VM.

– När Sverige inte är med måste ju svenskarna heja på något annat lag, och den röda tråden i kampanjen är att hjälpa svensken att hitta detta andra lag, säger Ulf Olofsson, varumärkeschef för Oddset på Svenska Spel.

Ulf Olsson vill inte avslöja det exakta kampanjupplägget men värt att notera är att de båda affischnamnen Lars Lagerbäck och Sven-Göran Eriksson i dag är förbundskaptener för Nigeria, respektive Elfenbenskusten, som båda spelar i VM.

Svenska Spels huvudmedium är tv och inför VM fortsätter företaget att investera tungt i mediet då ett flertal filmer ska spelas in.

– Kampanjbudgeten är mindre än vad den var under förra VM, beroende på att Sverige inte är med, men det här är ändå årets största kampanj.

Svenska Spel investerade 335 miljoner kronor brutto i medier förra året och har de senaste tre åren kontinuerligt ökat sin bruttobudget.

Svenska Spel ska under VM-perioden också genomföra ett redaktionellt samarbete med Aftonbladet, som för några veckor sedan fick kritik för ett liknande arrangemang med rekryteringsfirman Proffice. Samarbetet som går under namnet ”Spelskolan” ska vara en del i en speciell tipssida som Aftonbladet kör varje speldag under VM. Samarbetet omfattar print, webben och Aftonbladets webb-tv.

– Det blir speltips, spelskola, webb-tv och samarbeten på våra respektive hemsidor, säger Ulf Olofsson.

Dagens Media har utan framgång sökt ansvariga på Aftonbladet angående Spelskolan.

Men Svenska Spel ska göra egen webb-tv också, förmodligen tillsammans med Anders Timell.

– Vi använde honom i vår webb-tv under EM 2008 och det fungerade bra. Nu tittar vi på möjligheterna att göra något nytt tillsammans.

Under fotbolls-EM 2008 valde många av spelaktörerna att gasa på ordentligt med sin marknadsföring.

– Det var ett veritabelt getingbo, extremt mycket brus. Det visade sig vara svårt att få in nya kunder i den miljön, så i år tar vi det lugnare, säger Andreas Gillberg, Sverigechef på Ladbrokes.

Andreas Slätt, marknadschef på Unibet:

– Vi ska göra en hel del saker under VM kring vår Sportbok och bygga det kring fotbollshaussen. Vi har mycket på agendan under året och där är fotbollen förstås är en av de stora delarna.

 

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.